سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳
روایتی متفاوت از زندگی شهید محلاتی ارایه شد

فرهاد خضری، مشاور تالیف کتاب «نیمه پنهان ماه 21: محلاتی به روایت همسر شهید» گفت: این اثر در نوع روایت، متفاوت از سایر کتاب‌های نوشته شده با موضوع شهید محلاتی و آثار منتشر شده مجموعه نیمه پنهان ماه است که به بیان زندگی وی از نگاه همسرش می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از سایت روایت فتح، شماره بیست‌ویکم مجموعه «نیمه پنهان ماه» به همسر شهید محلاتی اختصاص دارد. این اثر به قلم معصومه شیبانی و مشاوره تالیف فرهاد خضری منتشر شده است.

کتاب «نیمه پنهان ماه 21: محلاتی به روایت همسر شهید» متنی مشابه با بخش نخست کتاب «از چشم‌ها»ی شهید محلاتی دارد. در این بخش، زندگی شهید محلاتی از نگاه همسرش اقلیم‌سادات شهیدی بازگو شده است.

فرهاد خضری درباره تفاوت متن این اثر با اطلاعاتی که در کتاب «از چشم‌ها» آمده است، گفت: متن تحقیق نگارش هر دو کتاب یکی است، به همین دلیل محتوای دو متن را مشابه می‌بینید.

وی در این باره که «برای تفاوت در محتوا چرا به سراغ راوی نرفته است تا اطلاعات جدیدی در کتاب «نیمه پنهان ماه» به مخاطب منتقل شود؟» افزود: به نظر من متن تحقیق کامل بود و نیازی به مصاحبه مجدد نبود. اگر به کتاب نگاه دقیق‌تری داشته باشید می‌بیند که کتاب نیمه پنهان ماه شهید محلاتی به صورت کامل در نوع روایت متفاوت است. حتی نوع روایت آن با دیگر کتاب‌های منتشر شده این مجموعه تفاوت دارد.

خضری ادامه داد: خاطرات اقلیم در این کتاب به صورت راوی دوم شخص بازگو می‌شود و به تناسب آن مخاطب تفاوت کتاب را در نوع روایت می‌یابد. محتوای اثر بر اساس مستندات است. به همین دلیل سعی کردیم بخش‌های خواندنی متن تحقیق که سندیت هم دارد، انتخاب شوند. در روایت ماجرای کتاب برخی موقعیت‌ها، زمان و مکان‌ها نیز جابه جا و مطالب در پاره‌ای موارد کم یا زیاد شده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا فقط تغییر نوع روایت یک کتاب برای چاپ دوباره آن در کتابی دیگر با عنوانی متفاوت کافی است؟» گفت: این اتفاق بر اساس مخاطب‌سنجی انجام شده است زیرا ممکن است یک مخاطب تنها علاقه‌مند به مطالعه زندگی همسر شهدا باشد و مخاطب دیگری بخواهد در جریان کلیت ماجرای زندگی یک شهید قرار بگیرد. به اعتقاد من انتشار دو کتاب با موضوع مشابه منافاتی با هم ندارد. شمارگان کتاب‌ها نشان می‌دهد کتاب‌های این مجموعه از دیگر آثار انتشارات فروش بیشتری داشته‌اند.

خضری در این باره که «چرا برای تکراری‌نبودن، محتوای اثربخشی از خاطرات کتاب «از چشم‌ها» حذف نشد تا کتاب دارای محتوای جدیدی در نیمه پنهان ماه باشد؟» گفت: همسران شهدا یکی از آیتم‌های اصلی در روایت ماجرای زندگی شهدا هستند. بنابراین، اگر بخشی از این خاطرات حذف شود مطلب چاپ شده دچار کاستی می‌شود.

وی ادامه داد: کتاب‌های زیادی به این شیوه در روایت فتح چاپ شده است. البته باید این را در نظر داشت که انتشارات بر اساس نیازسنجی مخاطبان کتاب‌ها را در قالب‌های مختلف چاپ می‌کند. در کتاب «نیمه پنهان ماه؛ شهید چمران» روایت زندگی همسر لبنانی شهید چمران به دلیل مخالفت خانواده شهید حذف شد. این خلاء به‌خوبی در این کتاب به چشم می‌آید، یا در کتاب «از چشم‌ها»ی بروجردی، همسر وی در آن دوران حاضر به مصاحبه نشد و اکنون بعد از گذشت دو دهه، خاطرات خود را برای ما بازگو کرد. متن این خاطرات قرار است در مجموعه کتاب‌های «نیمه پنهان» چاپ شود و در چاپ‌های بعدی به متن کتاب «از چشم‌ها»ی شهید بروجردی افزوده شود.

کتاب «نیمه پنهان ماه 21: محلاتی به روایت همسر شهید» با شمارگان سه هزار و 300 نسخه، در قطع پالتویی، 111 صفحه و به بهای سه هزار تومان از سوی انتشارات روایت فتح راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط