یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۷
نکات ناگفته از 35 روز مقاومت خرمشهر بازگو می‌شود

کتاب «خرمشهر» از مجموعه «روایت نزدیک» انتشارات روایت فتح به‌زودی منتشر می‌شود. این اثر که با همکاری سیدحسین یحیوی و مرتضی قاضی به رشته تحریر درآمده است، نکات ناگفته از 35 روز مقاومت خرمشهر را از زبان دو درجه‌دار ارتش بازگو می‌کند.-

مرتضی قاضی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار کرد: تاکنون درباره خرمشهر از زبان مردم عادی، بسیجی‌ها و سپاهیان کتاب‌های زیادی منتشر شده است. اغلب این کتاب‌ها با نگاه مردمی به مقوله مقاومت می‌پردازند، اما کتاب «خرمشهر» مباحث مربوط به خرمشهر را از زبان نیروهای سازمانی مانند ارتش و درجه‌دارانی که به صورت مستقیم در میدان جنگ حضور داشتند، بیان می‌کند. 

وی ادامه داد: نزدیک مرز ایران و عراق یک سلسله دژ وجود داشت که در اختیار ارتش ایران بود. این دژها پیشانی حملات به شمار می‌آمدند؛ به‌گونه‌ای که زودتر از دیگران و قبل از جدی‌تر‌ شدن بحث جنگ، جنگ را درک می‌کردند و آن را گزارش می‌دادند.

مولف کتاب «خرمشهر» افزود: این اثر از دو بخش اصلی تشکیل شده است؛ بخش نخست به بیان وقایع و خاطرات خرمشهر از زبان سرهنگ عبدالله صالحی که در آن زمان جزو درجه‌داران ارتش جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شد، پرداخته است. نگارش این بخش از کتاب توسط سیدحسین یحیوی صورت گرفته است.

قاضی ادامه داد: قسمتی از محتوای بخش نخست این کتاب از مصاحبه‌ای که محمد قاسمی‌پور در سال 1385 با سرهنگ عبدالله صالحی انجام داده، برگرفته شده است. همچنین سرهنگ صالحی دفترچه خاطراتی دارند که از این دفترچه برای تکمیل این بخش استفاده شده است.

وی افزود: چندی پیش با سرهنگ عبدالله صالحی مصاحبه خصوصی انجام دادم که این مصاحبه نیز در بخش نخست این کتاب ارایه شده است.

مولف کتاب «خرمشهر» اظهار کرد: بخش دوم کتاب به مصاحبه اختصاصی با محمدرضا ابراهیم‌دخت، از دیگر ارتشیان فعال در هشت سال جنگ عراق علیه ایران اختصاص دارد که 35 روز مقاومت ارتشیان پادگان دژ در خرمشهر را تشریح و به بیان خاطرات خود در این برهه از تاریخ پرداخته است.

کتاب «خرمشهر» اکنون در مرحله بازبینی به سر می‌برد. این اثر به‌زودی از سوی انتشارات روایت فتح در 80 صفحه در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط