شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
درخشش «درّ نجف» در کتابفروشی‌ها

موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به تازگی کتاب «درّ نجف» را راهی بازار نشر کرده است. این اثر زندگینامه و شرح مبارزات آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر حکیم را دربردارد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در طول تاریخ تشیع شخصیت‌هایی وجود داشته و دارند که هم به لحاظ علمی و معنوی دارای مراتب و درجات رفیعی هستند و هم تلاش خستگی‌ناپذیری برای احیای هویت شیعه و عزت بخشیدن به این اقلیت مظلوم کرده‌اند. خاندان حکیم از جمله خانواده‌های برجسته و پرنفوذ عراق است که از دیرباز خاستگاه شیعیان این کشور برای ایفای نقش در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بوده و در این راه شهدای زیادی را تقدیم کرده است.

شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر حکیم از  همین شهدا است که سراسر عمر بابرکت خود را در راه مبارزه با ظلم چه در ایران به وسیله ارتباط مستقیم و مستمر با اسرای عراقی و چه در عراق به عنوان رییس مجلس اعلای اسلامی گذراند.

موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این راستا و با هدف آشنایی عموم مردم به‌ویژه نسل جوان با سیره زندگی و ابعاد شخصیتی چنین بزرگوارانی کتاب «درّ نجف» را منتشر کرده است.

اصغر استادحسن معمار، نویسنده کتاب «درّ نجف» با زبانی ساده به بیان زندگینامه و انواع مبارزات آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر حکیم پرداخته است؛ به‌گونه‌ای که نوجوانان و جوانان با ابعاد انقلابی و شخصیتی وی آشنا می‌شوند و می‌توانند افق‌های جدیدی برای زندگی خود ترسیم کنند.

«آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر حکیم سراسر عمر بابرکت خود را در راه مبارزه با رژیم سفاک بعث عراق گذراند. ایشان به عنوان رییس مجلس اعلای اسلامی عراق با بنیانگذاری سپاه بدر، تشکیلات نظامی که سنگ زیرین استحکام نظام جدید عراق شد، خدمت عظیمی به ملت مسلمان و مظلوم عراق نمود. تقوا، علم، خلوص‌نیت و عشق به کشورش از او چهره‌ای دوست‌داشتنی خلق کرد که شهادت تنها خبری بود که می‌توانست پاداش مبارزات و خصایص او باشد.» این جملات در پشت جلد کتاب «درّ نجف» ارایه شده‌‌اند.

تصاویری از آیت‌الله شهید سیدمحمدباقر حکیم در بخش انتهایی این اثر به چشم می‌خورد.

در بخشی از کتاب «درّ نجف» می‌خوانیم: «از سال 1964 علاوه بر تدریس در حوزه‌ علمیه چند سالی هم رشته‌ علوم قرآنی را در دانشکده‌ اصول‌الدین شهر بغداد تدریس کرد و در بازبینی کتاب‌های شهید صدر (فلسفه‌ ما و اقتصاد ما) شرکت داشت. فعالیت‌های سیاسی و جهادی برضد رژیم صدام، سید محمدباقر حکیم را از پیگیری دروس حوزوی باز نداشت و هنگام حضور در جمهوری اسلامی به تحصیل برخی رشته‌های علوم خارج فقه همچون قضاوت، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر و ولایت فقیه ادامه داد. در دانشگاه امام صادق(ع) تهران و دانشگاه مذاهب اسلامی قزوین در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته‌های تفسیر، فقه، تاریخ، اقتصاد، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و اندیشه‌ اسلامی را تدریس کرد. شهید محراب آیت‌الله سیدمحمدباقر حکیم یکی از معدود اندیشمندان معاصر است که به علت برخورداری از جایگاه علمی و مقام اجتهاد دینی مسوولیت‌های ذیل را به عهده داشت: ریاست شورای عالی مجمع دارالتقریب مذاهب اسلامی، عضویت هیات امنای جمعیت مذاهب اسلامی، نایب رییس شورایعالی مجمع جهانی اهل البیت(ع) و عضویت هیات موسسان دانشگاه اهل البیت(ع). افزون بر مسوولیت‌های یادشده در حوزه فعالیت‌های فرهنگی نیز موسسه‌ دارالحکمه را برای تدریس طلاب علوم دینی در حوزه‌ علمیه‌ قم و مرکز پژوهش‌های تاریخ معاصر عراق را تاسیس نمود.»

چاپ نخست کتاب «درّ نجف» اثر اصغر استادحسن معمار در 128 صفحه و به بهای سه هزار تومان از سوی موسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط