یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲
نخستین کتاب از مجموعه «مشاهیر ادب خراسان» منتشر شد

كتاب «رفیق شعر» به كوشش یوسف بینا و نخستین كتاب از مجموعه «مشاهیر ادب خراسان»، منتشر شد. این كتاب درگیرنده مجموعه‌ای از مقاله‌ها درباره شعر و شخصیت ذبیح‌‌الله صاحبكار، شاعر فقید خراسانی است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، این كتاب كه دربردارنده مجموعه‌ای از یادها و مقاله‌ها درباره شعر و شخصیت ذبیح‌‌الله صاحبكار و نیز گزیده‌ای از شعرهای این شاعر فقید خراسانی است، از سوی حوزه هنری خراسان‌رضوی در 160 صفحه با شمارگان هزار و  صد نسخه در مشهد منتشر و روانه بازار كتاب شد.

«رفیق شعر» در چهار بخش اصلی «صاحبكار به قلم صاحبكار»، «یاد صاحبكار»، «نقد شعر صاحبكار» و «گزیده شعرهای صاحبكار» تنظیم شده است.

در یادداشتی كه در بخش «صاحبكار به قلم صاحبكار» آمده و برگرفته از یادداشت‌های این شاعر فقید درباره خودش است، نظر صاحبكار را درباره شعرهای خودش این‌گونه می‌خوانیم: «آنچه می‌توانم صادقانه درباره شعر خود بگویم، این است كه من بالقوه شاعر بودم و از همان دوران دبیرستان شعر می‌سرودم و حتی در همان دوران خردسالی شعرم دارای وزن و قافیه بود، اما مشكلات زندگی و تلاش معاش، مانع فعالیت این استعداد و قریحه شد. به عقیده خودم، هنوز یك بیت شعر ناب نسروده‌ام و دست‌نوشته‌هایم تماماً عبور كلمات از مرز روح است؛ كلماتی كه هریک بیانگر احساسی خاص از وجود من است». 

ذبیح‌الله صاحبكار، شاعر فقید خراسانی در سال 1314 در دولت‌آباد تربت‌حیدریه متولد شد و در سال 1381 در مشهد درگذشت. وی یكی از شاعران مشهور خراسانی است كه در كنار شاعران دیگری چون محمد قهرمان و احمد كمال‌پور از بزرگان شعر مشهد در دوران معاصر به شمار می‌آمدند. صاحبكار علاوه بر غزل‌سرایی، با انجام فعالیت‌های دیگری در حوزه تصحیح متون ادبی كهن و اداره جلسات شعر در مشهد، تأثیری انكار‌نشدنی بر شاعران نسل بعد از خود در فضای ادبی مشهد گذاشت.

كتاب «رفیق شعر» علاوه بر اینكه خواننده را با زوایایی از شخصیت شادروان ذبیح‌الله صاحبكار آشنا می‌كند، حاوی برگزیده‌ای از شعرهای اوست كه از میان آثارش با در ‌نظر ‌گرفتن كیفیت و تنوع قالب‌های شعری انتخاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها