شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
زندگینامه 49 شهید مداح در «حنجره‌های زخمی» خواندنی شد

«حنجره‌های زخمی» عنوان کتابی از اسماعیل وکیل‌زاده است که به زندگینامه ‌49 مداح شهید لشکر 31 عاشورا می‌پردازد. این کتاب به تازگی از سوی انتشارات صریر منتشر شده است.-

اسماعیل وکیل‌زاده در گفت‌‎وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، از انتشار کتاب «حنجره‌های زخمی» خبر داد و درباره ویژگی‌های این اثر اظهار کرد: «حنجره‌های زخمی» به زندگینامه و خاطرات 49 شهید مداح لشکر 31 عاشورا می‌پردازد.

«لشکر 31 عاشورا» رزمندگان استان‌‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل را در طول جنگ تحمیلی در بر می‌گرفت.

وکیل‌زاده که برای تالیف این کتاب حدود دو سال پژوهش انجام داده است، درباره دلیل پرداختن به این موضوع توضیح داد: در ماه محرم سال 1388 ایده پرداختن به شهیدان مداح هشت‌ سال جنگ تحمیلی به ذهنم رسید. از آن پس، مطالبی را در این‌باره در روزنامه‌های استانی به چاپ رساندم که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. بنابراین تصمیم گرفتم این موضوع را در قالب کتاب ادامه دهم.

وی با بیان این‌که هر بخش از کتاب به یک شهید مداح می‌پردازد، درباره نحوه انجام پژوهش‌هایش برای نگارش «حنجره‌های زخمی» توضیح داد: 21 نفر از این مداحان را با توجه به حضورم به عنوان رزمنده در لشکر 31 عاشورا، می‌شناختم اما تعدادی از این مداحان شهید هم گمنام بودند. به این معنی که تنها در چادر خود یا در سطح گردان خود مداحی می‌کردند.

این نویسنده ادامه داد: برای تکمیل پژوهشم، به اسناد شهیدان در بنیاد شهید و امور ایثارگران و نیز اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آذربایجان شرقی مراجعه کردم. همچنین با فرماندهان، رزمندگان لشکر 31 عاشورا و خانواده‌های شهیدان این لشکر مصاحبه‌هایی درباره آنان را انجام دادم و اسنادشان را گردآوری کردم.

وی با بیان این‌که نرم‌افزاری از اسناد شهیدان مداح، شامل فیلم، تصویر، یادداشت و صوت، این کتاب را همراهی می‌کند، گفت: هرچند 16 صفحه پایانی «حنجره‌های زخمی» به اسناد و تصاویری از شهیدان اختصاص داده شده است اما به دلیل حجم زیاد این اسناد، امکان انتشار تمامی اسناد در قالب کتاب وجود نداشت و به همین دلیل نرم‌افزاری ویژه برای کتاب طراحی شد. در این کتاب، نام شهیدان به ترتیب حروف الفبایی نیست و بر اساس روال انجام پژوهش، زندگینامه شهیدان آورده شده است.

وکیل‌زاده در پایان اظهار کرد: در مقدمه «حنجره‌های زخمی» به چگونگی انجام پژوهش اشاره و از مخاطبان درخواست شده است که نویسنده را در جریان نام شهیدان مداحی که در کتاب به آن‌ها پرداخته نشده هم قرار دهند تا در صورت قابل توجه بودن تعداد‌ آن‌ها، این شهیدان در کتاب دیگری معرفی شوند.

«حنجره‌های زخمی» را انتشارات صریر با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان آذربایجان شرقی در 300 صفحه منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها