شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶
انتشار داستان زندگی تاثیرگذارترین زن تاریخ عثمانی برای نوزدهمین بار

چاپ نوزدهم کتاب «شب‌های سرای» اثر میشل دوگرس با ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی منتشر شد. در این کتاب ماجرای یکی از تاثیرگذارترین زنان تاریخ عثمانی از زبان خود او روایت می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، میشل دوگرس، نویسنده کتاب «شب‌های سرای»، در این اثر به مرور وقایع تاریخی سلسله عثمانی در زمان سلطنت سلطان عبدالحمید، سلطان سلیم و سلطان محمود می‌پردازد و داستان زندگی دخترخاله همسر ناپلئون را دستمایه خلق یک اثر داستانی قرار می‌دهد. 

نویسنده کتاب داستان زندگی پرفراز و نشیب دختری 15 ساله را روایت می‌کند که در سفری دریایی گرفتار راهزنان می‌شود و به اسارت آن‌ها درمی‌آید. در واقع «شب‌های سرای» سرگذشت «امه دوبوک دوريوری»، دخترخاله همسر ناپلئون، امپراتور فرانسه است که در سال 1373 در خانواده‌ای فرانسوی و مقیم جزیره مارتینیک واقع در دریای کارائیب به دنیا آمد و در 12 سالگی برای ادامه تحصیل به صومعه‌ای در فرانسه اعزام شد. سه سال بعد در مسیر بازگشت به خانه، گرفتار دریازنان بربر شد و او را به الجزایر بردند و به خاطر زيبايی فوق العاده‌اش به سلطان عثمانی پيشکش کردند.

در اين کتاب سرگذشتنامه «امه» از زبان خود وی نقل شده است. وقایع تاریخی مختلفی در لابه‌لای داستان این کتاب روایت می‌شود... شخصیت اصلی داستان به تدریج جایگاه قابل توجهی در دربار عثمانی پیدا می‌کند و بر تصمیمات کشوری و سیاست‌های حاکمان تاثیر می‌گذارد. او که در پیش روی خود سرنوشتی شبیه بسیاری از زنان دیگر سرای می‌دید تصمیم گرفت زندگی متفاوتی را برای خود رقم بزند و به یکی از تاثیرگذارترین زنان تاریخ عثمانی و جهان تبدیل شد.

«شب‌های سرا» با ترجمه عبدالرضا هوشنگ مهدوی در 532 صفحه و به بهای 22 هزار تومان از سوی نشر «قطره» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط