دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۵
بیکاری و تورم از دیدگاه اقتصاد کلان

کتاب «اقتصاد کلان دینامیک؛ بیکاری، تورم و رکود تورمی» تالیف ابراهیم گرجی تلاشی برای بحث و تجزیه و تحلیل دیدگاه‌ها و توصیه‌های سیاستی مکاتب اقتصادی مختلف درباره دو مقوله تورم و بیکاری است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب حاضر با هدف تامین نیاز منبعی که به‌طور منسجم به بررسی بیان و مقایسه‌ دیدگاه‌های مکاتب مختلف نسبت به رابطه میان تورم و بیکاری می‌پردازد، به معرفی و بررسی زوایا و نوع نگرش و برخورد مکاتب مختلف اقتصادی در زمینه رابطه تورم و بیکاری پرداخته است و توصیه‌های سیاستی هر یک از این دیدگاه‌ها را بیان می‌کند.

این کتاب در 9 فصل تدوین شده است. در فصل نخست ارتباط میان تورم و بیکاری شرح داده شده و در این فصل به ارتباط میان دو مقوله عمده و تاثیرگذار در اقتصاد در سطح کلان پرداخته شده است.

فصل دوم به ابداع منحنی فیلیپس اختصاص دارد. در این فصل با توجه به مقاله فیلیپس با محوریت مطالعات تجربی اقتصاد انگلستان، به معرفی منحنی ابداع شده او با عنوان منحنی فیلیپس اولیه پرداخته شده است. در فصل سوم نیز بحث توسعه نظری و بسط منحنی فیلیس مطرح شده است.

فصل چهارم کتاب به بحث انتظارات تطبیقی و منحنی فیلیپس پرداخته و فصل پنجم به بحث معرفی دیدگاه‌های فیلیپس در مورد منحنی فیلیپس اختصاص دارد.

در فصل ششم بحث انتظارات عقلایی و منحنی فیلیپس مطرح شده است. در این فصل ابتدا به معرفی انتظارات عقلایی و سپس با وارد کردن انتظارات عقلایی به منحنی فیلیپس، به بررسی و تجزیه و تحلیل دیدگاه‌های اقتصاددانان کلاسیک‌ در مورد منحنی فیلیپس و رابطه تورم و بیکاری پرداخته شده است.

فصل هفتم با عنوان «منحنی فیلیپس با شیب مثبت» به این مساله اشاره کرده است که بر اساس مطالعات آماری در بسیاری از سال‌ها، تورم بالا بیشتر با نرخ بیکاری همراه بوده است.

فصل هشتم کتاب، بحث منحنی فیلیپس کینزی‌های جدید را مطرح کرده و در فصل پایانی بحث سیاست پولی و جمع‌بندی کلی ارایه شده است.

فیلیپس در سال 1958 برای نخستین بار بر اساس مطالعات تجربی برای اقتصاد انگلستان، به ارتباط میان تورم و بیکاری توجه کرد. وی با استفاده از آمار و ارقام تورم و بیکاری در بین سال‌های 1861 تا 1957 به بررسی این رابطه پرداخت و وجود ارتباط بلند‌مدت و با‌ثبات رابین این دو مشکل اقتصادی استنتاج کرد.

این کتاب به منظور استفاده و بهره‌برداری دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی رشته اقتصاد، به همت دکتر ابراهیم گرجی و با همکاری آمنه جعفری قدوسی به رشته تحریر در‌آمده است.

چاپ نخست کتاب «اقتصاد کلان دینامیک؛ بیکاری، تورم و رکود تورمی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 333 صفحه و به بهای پنج هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سمت چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها