دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
تحول علوم انسانی مستلزم تحلیل آثار مفاخر اسلام است

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به راهکارهای تحول در علوم انسانی،‌ تحقق این مولفه را در گرو تحلیل آثار مفاخر اسلامی و ایرانی دانست.-

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره تحول در علوم انسانی گفت:‌ این امر مهم است که بتوانیم علوم انسانی را بر پایه آموزه‌های اصیل اسلامی بومی کنیم. 

وی ادامه داد: برخی تصور می‌کنند که تحول در علوم انسانی از یک سو و اسلامی‌سازی از سوی دیگر، ‌به‌معنای نفی تمام داشته‌هایی است که تا امروز در حوزه این علوم در سطح جهان به دست آمده، در صورتی که چنین نیست و از این مولفه چنین مفهومی مستفاد نمی‌شود. 

این پژوهشگر حوزه فلسفه اظهار کرد: اساسا حرکت در جهت تحول علوم انسانی مستلزم آن است که به دستاوردهای اندیشمندان دیگر نیز توجه شود اما دستاوردهایی که تعارضی با فرهنگ اسلامی ما نداشته باشند. در غیر این صورت حذف تمام آن‌چه از گذشته در اختیار داشته‌ایم،‌ هرگز منجر به تولید و تحول در حوزه علوم انسانی نمی‌شود. 

رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: یکی از ملازمات تحقیق در حوزه علوم انسانی آن است که پژوهشگر به حوزه‌های گستره کاری خود و نظریات دیگر اندیشمندان اشراف داشته باشد تا بتواند به مقایسه تطبیقی در حوزه نظریه‌پردازی‌ها دست یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه همچنین با تاکید بر ضرورت توجه به آثار و تالیفات حوزه‌های علوم انسانی در دیگر کشورها،‌ گفت: مطالعه این آثار گستره‌ای از ابعاد فکری اندیشمندان دیگر ممالک را به ما نشان می‌دهد.

وی در پایان گفت:‌ برای تحول اساسی در حوزه علوم انسانی با تاکید بر اسلامی‌سازی این دسته از علوم،‌ مطالعه و تحلیل آثار گذشتگان و مفاخر اسلام می‌تواند زمینه‌ای برای تحقق این مهم باشد، موضوعی که شاید چندان که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط