یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶
چاپ ششم «فرهنگ عکاسی» در بازار هنر

ششمین چاپ «فرهنگ عکاسی» اثر اسماعیل عباسی هنرمند و مدرس پیشکسوت عکاسی منتشر شد. این اثر نخستین منبع دایرةالمعارفی هنر عکاسی در زمان نخستین انتشار خود بود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «فرهنگ عکاسی» در زمان اولین چاپ خود در سال 1375، نخستین منبع دایرةالمعارفی این هنر به قلم یک مدرس و مترجم ایرانی حوزه عکاسی بود. پس از این کتاب بود که منابعی چون «فرهنگ عکاسان جهان» توسط محققان و پژوهشگران دیگری تالیف و منتشر شد. 

عباسی در این کتاب به جزییات و ظرایف تدوین یک فرهنگ‌نامه پایبند بوده و تلاش کرده تا از منظر نحوه ارایه اطلاعات در مدخل‌ها، این کتاب را به یک دایرةالمعارف نزدیک کند. براین اساس او واژه‌هایی را که چندین معادل دارند، در مدخل‌ها آورده تا خواننده بتواند به مدخل اصلی مراجعه کند. 

در پایان این کتاب که بر اساس فرهنگ الفبایی فارسی تدوین شده، یک واژه‌نامه انگلیسی- فارسی نیز گنجانده شده است. 

عباسی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: «کتاب حاضر به قصد یاری رساندن به مولفان، مترجمان، دانشجویان و علاقمندان به عکاسی تهیه شده است. رشد عکاسی در دو دهه اخیر در کشورمان نیاز به فرهنگ عکاسی را به صورت امری جدی مطرح ساخته است... امیدوارم این کتاب پله نخستین در تدوین یک فرهنگ جامع عکاسی تلقی شود و متخصصان به یاری آن گام بزرگ بعدی را بردارند.» 

نخستین انتشار «فرهنگ عکاسی» در سال 1375 با شمارگان پنج هزار نسخه و بهای 880 تومان منتشر شده بود. 

چاپ ششم کتاب «فرهنگ عکاسی» نوشته اسماعیل عباسی با شمارگان هزار نسخه، 257 صفحه و بهای یازده هزار و 500 تومان از سوی انتشارات سروش در اختیار علاقه‌مندان عکاسی قرار گرفته است. 

همچنین چاپ پیشین (پنجم) این کتاب نیز در پاییز 1389 با شمارگان دو هزار نسخه و بهای 6 هزار تومان روانه کتابفروشی‌ها شد. 

«نقد عکس؛ درآمدی بر درک تصویر»، «فتوژورنالیسم»، «کار با دوربین عکاسی»، «زبان عكس: عكس چگونه از ماجراها و روابط پرده برمی‌دارد»، «شعر چگونه ساخته می‌شود»، «چگونه عکس بگیریم» و «چگونه عکس ببینیم» از معروف‌ترین ترجمه‌های منتشر شده عباسی است. 

از جمله تالیفات منتشر شده عباسی می‌توان به کتاب‌هایی چون «درآمدی بر فیلم کوتاه» و «درآمدی بر پویانمایی» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط