شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰
قزوه: پیشرفت و ترقی ویژگی شعر جوان امروز است

مدیر مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در مراسم افتتاحیه یازدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره بر رشد و پیشرفت شعر جوان در جامعه تاكید كرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری علیرضا قزوه در ابتدای سخنان خود ضمن تشكر از مسوولان كردستان برای تهیه و تدارك جشنواره شعر و داستان جوان سوره و هیات داوران گفت: امیدوارم روزهای خوشی همراه با خاطرات خوب در شهر سنندج داشته باشید.

وی با ذكر یادی از زنده‌یادان امیرحسین فردی، شاهرخ اورامی و شیركوه بیكس گفت: شاید وقتی خبر فوت شیركوه اعلام شد، رسانه‌هایی كه متعلق به پنجره‌های دیگری هستند به تكاپو افتاده و خواستند این شاعر را طوری دیگر جلوه دهند. ما با شعر انسانی شیركوه سال‌ها زندگی كردیم. 22 سال پیش شعر «سوت مانچ» از شیركوه در صفحه روزنامه اطلاعات چاپ شد و موسی بیدج ادیب توانای كردستان آن شعر كردی را ترجمه كرد.

وی به سرایش اشعاری از خود برای شهیدان كرد در سال‌های قبل اشاره كرد و گفت: در حدود 20 سال پیش برای 50 كرد شهید كه در جاده‌های برفی به شهادت رسیدند، اشعاری را سروده و به آن‌ها تقدیم كردم.

قزوه به شاعران بزرگ فوت شده كُرد اشاره كرد و گفت: هژار، مولا پریشان اورامی، ماموستا، عمری صالحی صاحب، گلشن كردستانی و سید ابراهیم ستوده از شاعران كردی بودند كه سال‌ها نام آن‌ها شنیده‌‌ایم.

مدیر مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری به یكی از آخرین سفرهای خود به كردستان اشاره كرد و افزود: چند سال پیش با شهید احمد زارعی به كردستان آمدم و او از خاطرات خود از ایام دفاع مقدس برای من تعریف كرد. اینجا سرزمین مجاهدت و حماسه مردان بزرگی مانند شهد همت‌ها و بروجردی‌ها هم است.

علیرضا قزوه ارزش شاعر كرد را هم اندازه یك قله دانست و ادامه داد: تلاش كنید انجمن‌های ادبی بیش از پیش در كردستان‌ها بگیرد و شاعران بزرگی مانند شیركوه بی‌كس به وجود آیند.

كردستان سرزمین كردستان سرزمین خاكان است و ما افتخار می‌كنیم بزرگانی در طول تاریخ همواره به این كشور خدمت كرده‌اند. 

قزوه با اشاره به جمله مقام معظم رهبری كه «كردستان سرزمین فرهنگ و هنر است» تاکید کرد: بایستی كردستان سرزمین فرهنگ بماند. كردها برای ما نماد نویسندگان، شاعران و بزرگانی همچون اورامی‌ها هستند.

وی با تأكید بر این نكته كه امروز شعر جوان در حال درخشیدن است، گفت: چندی پیش در دیدار شاعران با مقام معظم رهبری از 31 شاعر، 20 نفر را شاعر جوان تشكیل می‌داد. رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار شعر را دارای پیشرفت دانستند و همواره از این مساله ابراز رضایت كردند. شاعرانی جوان این رضایت را تا به امروز دوام داده‌اند. 

قزوه ادامه داد شعر جوان به جریان ادبیات ما پویایی، حركت و بركت داده كه این حركت باید همراه با معلم و در سایه‌ی بزرگان باشد.

این شاعر كشورمان در پایان خطاب به راه یافتگان جوان، جشنواره شعر و داستان شعر و جوان سوره گفت: شما برای گرفتن جایزه به اینجا نیامده‌اید؛ بلكه شما اینجایید تا شاگرد استادان حاضر در جشنواره باشید و در بازگشت به سرزمین خود سبب پیشرفت ادبیات خودتان شوید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها