جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷
19 کتاب تاریخی که باید خوانده شوند!

روزنامه ایران در گزارشی پژوهشی، 101 عنوان کتاب پیشنهادی از سوی پژوهشگران و استادان ایرانی را معرفی کرده است. در این فهرست 19 کتاب تاریخی، سفرنامه و سرگذشت، همچنین نام نام‌آوران حوزه تاریخ آمده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، روزنامه ایران در گزارشی تحقیقی اجرای طرح یک‌صد و یک کتاب را بررسی و آن را در مطلبی با عنوان «گذران سال‌های زندگی با 101 کتاب پیشنهادی» منتشر کرد. این گزارش با استفاده از نظرسنجی‌هایی از استادان تراز اول، پژوهشگران، نویسندگان و مفاخر فرهنگی و هنری تدوین و اعلام شده است.

آمار به‌دست آمده از این نظرسنجی‌ها کتاب‌هایی را در حوزه‌های مختلف چون ادبیات و هنر، تاریخ، مذهب، سرگذشت‌ها و سفرنامه‌ها معرفی کرده که فراوانی هر یک از گروه‌ها به‌صورت درصدی در این فهرست جای گرفته‌اند.

طبیعتا کتاب‌های ادبیات جایگاه نخستین را به خود اختصاص داده‌اند اما دومین سرگروه بزرگ این فهرست به کتاب‌های تاریخی تعلق گرفته است. این گروه با 14 درصد به کتاب‌های تاریخ عمومی، تاریخ باستان، تاریخ دوره اسلام و تاریخ معاصر بخش‌بندی شده‌اند.

«اختصاص درصدی در این دسته سهم متعادل هر یک از دسته‌های کوچکتر بوده، به‌طوری‌که گروه کتاب‌های تاریخ دوره اسلامی با 47 درصد فراوانی، تاریخ عمومی (تاریخ عمومی مانند کتاب تاریخ طبری یا کتاب تاریخ اجتماعی ایران و ...) و تاریخ معاصر هر کدام با 20 درصد و کتاب‌های تاریخ دوره باستان با 13 درصد، مجموع تقسیم‌بندی کتاب‌های تاریخی این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند که بالاترین رتبه را از مجموع کل این کتاب‌ها در این رده‌بندی کتاب تاریخ بیهقی با رتبه 10 به خود اختصاص داده است.»

از سوی دیگر کتاب‌های شرح حال، سرگذشت‌ها (اتوبیوگرافی) و سفرنامه‌ها نیز در تقسیم‌بندی کتاب‌های ادبی دو درصد از میان تمام آثار انتخابی را کسب کرده است.

در ادامه این گزارش نام کتاب‌های تاریخی آمده است که به ترتیب امتیاز «پله‌پله تا ملاقات خدا» به‌قلم عبدالحسین زرین‌کوب، «سفرنامه ناصرخسرو»، «دو قرن سکوت» و «کارنامه اسلام» هر دو از عبدالحسین زرین‌کوب، «سیاست‌نامه» نظام‌الملک طوسی، «ایران از آغاز تا قبل از اسلام» تالیف «رومن گریشمن»، «تاریخ طبری» اثر محمد طبری، «فکر دموکراسی اجتماعی در نهضت مشروطیت ایران» به‌قلم فریدون آدمیت، «تاریخ مشروطه» نوشته احمد کسروی، «تاریخ اجتماعی ایران» به‌همت مرتضی راوندی، «تاریخ ایران از آغاز تا انقراض سلسله قاجاریه» تالیف حسن پیرنیا و «تاریخ بیداری ایرانیان» اثر ناظم‌الاسلام کرمانی در رده‌های بالاتر قرار گرفتند.


«تاریخ ایران باستان» اثر حسن پیرنیا، «تاریخ در ترازو» نوشته عبدالحسین زرین‌کوب، «تاریخ جهانگشای جوینی»، «ترجمه تفسیر طبری» به‌قلم عبدالرضا مدرس‌زاده، «تاریخ ایران کمبریج» با ترجمه یعقوب آژند و «تاریخ اسلام کمبریج» با ترجمه احمد آرام دیگر کتاب‌های ارزشمند پیشنهادی در حوزه تاریخ را تشکیل می‌دهند.

گزارش تحقیقی اجرای طرح یک‌صد و یک کتاب همچنین فهرستی 42 نفره از نام نویسندگان و استادان دانشگاه که در این طرح برگزیده شده‌اند را نیز ارایه کرده که در حوزه تاریخ کامران فانی، عبدالله انوار، منوچهر ستوده، میرجلال‌الدین کزازی،‌ محمود حکیمی، علی آل‌داوود، داریوش شایگان و فرید جواهرکلام جای گرفته‌اند.

گزارش تحقیقی اجرای طرح یک‌صد و یک کتاب در شماره پنج‌هزار و 430 روزنامه ایران، سه‌شنبه (15 مردادماه) به چاپ رسیده است و علاقه‌مندان می‌توانند به وب‌سایت این روزنامه به نشانی
 http://www.iran-newspaper.com/1392/5/15/Iran/5430/Page/14/Index.htm مراجعه کنند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • سهراب مرادی ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
    با سلام و خسته نباشی من چطوری و از چه طریقی میتونم این کتابهای را که معرفی کردید تهیه کنم 09133824599

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها