سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۴
کارگاه «عکسِ فیلم: ساختار و تاویل» برگزار می‌شود

کارگاه تخصصی «عکسِ فیلم: ساختار و تاویل» با تدریس یوریک کریم‌مسیحی، گرافیست و منتقد هنری، اوایل شهریور (1392) در موسسه چهارسو برگزار می‌شود. کریم‌مسیحی همچنین کتاب «شب سپیده می‌زند، باری دیگر» را نیز آماده انتشار دارد که یکی از منابعش برای تدریس در این کارگاه است.-

کریم‌مسیحی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: «عکس فیلم: ساختار و تاویل» نخستین کارگاه تخصصی عکس فیلم در ایران است که در 10 جلسه برگزار می‌شود. 

وی افزود: مباحث پایه‌ای «عکس چیست؟»، «فیلم چیست؟» و «عکس فیلم چیست؟» و همچنین «چگونه می‌توانیم از این سه موضوع در کنار همدیگر صحبت و بحث کرد؟» و «جایگاه مخاطب در عکس فیلم کجاست؟» در این کارگاه مطرح خواهد شد. 

کریم‌مسیحی گفت: بررسی تفاوت‌های «عکس فیلم» و «عکس سینمایی» با همدیگر، یکی دیگر از مباحث جدید است که در این کارگاه مطرح خواهد شد. در این کارگاه مخاطبان باید حتما فیلم‌هایی را که توسط مدرس معرفی می‌شود، ببینند و درباره آن مقاله بنویسند. 

این منتقد هنری در ادامه با اشاره به منابع مورد استفاده خود برای تدریس در این کارگاه گفت: درباره «عکس فیلم» تنها کتاب خودم یعنی «شب سپیده می‌زند» در ایران منتشر شده است و تا جایی که اطلاع دارم در دیگر کشورها نیز کتابی در این موضوع منتشر نشده است. 

نویسنده کتاب «طبقه همکف» همچنین به جدیدترین کتاب خود اشاره کرد و گفت: دومین جلد کتاب «شب سپیده می‌‌زند» با عنوان «شب سپیده می‌زند، باری دیگر» هم‌اکنون در مراحل پایانی اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد. بنابراین در این کارگاه از این دو کتاب در راستای آموزش، بهره خواهم برد. 

کریم‌مسیحی در پایان گفت: عقیده من بر این است که «عکس فیلم» و «عکس سینمایی» با هم تفاوت بنیادین دارند. من در مقدمه کتاب‌های «شب سپیده می‌‌زند» و «شب سپیده می‌زند، باری دیگر» این مساله را به تفصیل بحث کرده‌ام. امیدوارم با انتشار به موقع جلد دوم این منابع در اختیار دانشجویان هنر و البته دانشجویان این کارگاه قرار گیرد. 

یوریک کریم‌مسیحی، داستان‌نویس، طراح، گرافیست و منتقد هنری است. 

«شب سپیده می‌زند»، «در جهت عکس» و دو مجموعه داستان «طبق همکف» و «بزرگراه بزرگ» از کتاب‌های منتشر شده کریم‌مسیحی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها