دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
«افغانستان، جنگ، سیاست و جامعه» از حاکمیت کمونیست‌ها می‌گوید

کتاب «افغانستان، جنگ، سیاست و جامعه» نوشته آنتونیو جیوستزی با ترجمه اسدالله شفایی به چاپ دوم می‌رسد. این اثر از نگاه یک دانشمند ایتالیایی مسایل سیاسی، اجتماعی و تاریخی افغانستان در دوره کمونیست‌ها را بررسی می‌کند.-

محمدابراهیم شریعتی افغانستانی، مدیر انتشارات عرفان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره بیان کرد: این اثر تاریخ معاصر افغانستان و تحولات درونی آن را از سال 1357 تا 1371 هجری شمسی بر اساس اسناد و مدارک بازمانده از دوران کمونیست‌ها در افغانستان بررسی و تحلیل می‌کند.

وی افزود: اغلب آثار به دلیل بازتاب جنبش مقاومت در برابر روس‌ها تاریخ معاصر افغانستان را از نگاه بیرونی مورد نقد و بررسی قرار داده‌اند، اما آنتونیو جیوستزی که از دانشمندان ایتالیایی است، بر اساس اسناد و مدارک منتشر شده دوران حزب دموکراتیک خلق افغانستان و شوروی سابق پدیده‌های اجتماعی ـ سیاسی دوران حاکمیت را مطالعه و بررسی کرده است. 

این ناشر افغانستانی اظهار کرد: مولف در کتاب خود به بررسی صحت آمارهای ارایه شده درباره بی‌سوادی پرداخته و مسایلی از قبیل چگونگی پیشرفت نیروهای مسلح، حقوق زنان، کانون‌های شعر و داستان، وضعیت اقتصاد و صنعت این کشور را در زمان یاد شده ارزیابی کرده است.

شریعتی افزود: با توجه به این‌که بیش از 60 درصد خاک افغانستان تحت تسلط مجاهدان افغان بوده و 40 درصد را حکومت مرکزی افغانستان یا همان غرب کمونیست اداره می‌کرده، این اثر بیشتر به تحولاتی می‌پردازد که بر اساس اسناد و مدارک معتبر کمونیست‌ها در افغانستان، شوروی و حتی خارج از افغانستان انتشار یافته‌اند.

وی درباره اهمیت این کتاب گفت: درباره تاریخ معاصر افغانستان کتاب‌های زیادی تولید و منتشر شده‌اند. این اثر به واسطه نگاه بی‌طرفانه، واقع‌گرایانه و علمی ـ پژوهشی مولف ارزش و اعتبار خاصی دارد؛ چرا که مولف بر اساس اسناد و مدارک به بررسی و تحلیل وضعیت افغانستان در دوره کمونیست‌ها پرداخته است. این اثر در حوزه بررسی رخدادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی افغانستان بسیار راه‌گشاست و اطلاعات سودمندی در بر دارد.

مضامین این کتاب در چهار بخش و 20 فصل تنظیم شده‌اند. محدودیت‌های سیاسی شوروی‌مداری، نیروهای مسلح منظم افغانستان، سیاست آشتی‌جویی در افغانستان از سال 1980 تا 1990 و نقش میلیشیا یا شبه نظامیان عنوان‌های بخش‌های این کتاب به شمار می‌آیند.

دومین چاپ کتاب «افغانستان، جنگ، سیاست و جامعه» را انتشارات عرفان به زودی در 410 صفحه به بهای 22 هزار تومان روانه بازار نشر می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها