شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۲
جایزه لیبراتور 2013 به برزیل می رود

پاتریشیا ملو، نویسنده برزیلی برای کتاب «سارق جنازه ها» که با ترجمه باربارا مسکوییتا در آلمان منتشر شده، به عنوان برنده جایزه لیبراتور سال 2013 برگزیده شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، هیات داوران در توضیح انتخاب خود اعلام کرد: این کتاب یک رمان خوش ساخت، مغرضانه و کنایه آمیز در مورد مقررات زدایی از ملاک های اخلاقی است. نویسنده باهوش موفق شده تا شخصیت های قابل اعتمادی بیافریند و بدون روش های مرسوم جنایی نشان دهد که مشخص کردن مرزهای بین خیر و شر چندان ساده نیست. این نویسنده 51 ساله تنها یک نویسنده برجسته برزیلی نیست زیرا آثار او بارها در سراسر جهان منتشر و مورد قبول واقع شده اند.

آنیتا دیافاری، مدیر علمل انجمن لیت پروم نیز گفت: «سارق جنازها» خواه تریلر، خواه جنایی و خواه صرفا یک رمان باشد، قابلیت آن را دارد که برداشت های مختلفی از آن شود و همین مساله کتاب را به اثری تبدیل کرده که به شکلی هیجان انگیز و هوشمندانه سرگرم کننده است.

دیافاری در ادامه افزود: این خوب است که جایزه ادبی لیبراتورکه از سال 1987 راه اندازی شده و به مدد تعهدات شخصی ویژه اعضای لیت پروم به شکلی موفق تثبیت شده، اکنون با حمایت نمایشگاه کتاب فرانکفورت می تواند به حیات خود ادامه دهد. این مساله نشان دهنده آن است که اهدای یک جایزه ادبی صرفا به نویسندگان زن، منسوخ نیست.

وی افزود: در بروشور لیت پروم که هر سال منتشر می شود و دربرگیرنده اسامی کتاب های ترجمه شده از آفریقا، آسیا، آمریکای لاتین و کشورهای عربی است، یک چهارم نویسندگان را زنان تشکیل می دهند. همچنین در میان لیست برترین آثار ترجمه شده این انجمن در طی یک سال که مشتمل بر 28 عنوان می شود، 6 تا 8 کتاب سهم نویسندگان خانم است.

جایزه لیبراتور مشتمل بر سه هزار یورو جایزه نقدی و دعوتنامه ای برای نمایشگاه کتاب فرانکفورت است. مراسم اهدای این جایزه در تاریخ 12 اکتبر (20 مهر) در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اهدا خواهد شد.

جایزه لیبراتور از سوی مرکز نهضت کلیسای جهانی کلیسای مسیح در شهر فرانکفورت آم ماین راه اندازی شد. هدف از اهدای این جایزه آن است که ادبیات آمریکا، آسیا و آفریقا به مخاطبان معرفی شود. این تجلیل ادبی فقط شامل حال بانوان نویسنده می شود چون اهدا کنندگان آن معتقدند نویسندگان زن اهل نسبت به همکاران مرد خود بسیار سخت تر مورد توجه قرار می گیرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها