چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
تندیس واقف کتابخانه ملک رونمایی می‌شود

همزمان با آیین گرامی‌داشت میلاد امام حسین مجتبی (ع) و گشایش نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک، تندیس واقف این کتابخانه، دوم مرداد ماه با حضور شماری از اهل فرهنگ و هنر رونمایی می‌شود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی، ساخت این تندیس در مراحل پایانی است که پس از تکمیل، به موسسه کتابخانه منتقل شده و در نمایشگاه دایمی این واقف بزرگ جای می‌گیرد. 

نمایشگاه دایمی حاج حسین آقا ملک، سالنی دربرگیرنده آثار، عکس‌ها، دست‌نوشته‌ها و برخی وسیله‌های شخصی این بزرگ فرهیخته است که پس از چهار دهه از درگذشت وی، به عنوان یکی از بخش‌های این موقوفه متعلق به آستان قدس رضوی در این مجموعه پدید آمده است.

این سالن دوم مرداد 1392 خورشیدی با حضور شماری از اهل فرهنگ و هنر و دوستداران و علاقه‌مندان کتابخانه و موزه ملی ملک گشایش می‌یابد.

تندیس حاج حسین آقا ملک از جنس موم، اثر «حمید کنگرانی» مجسمه‌ساز مشهور است که پیش از این تندیس برخی از مشاهیر عرصه فرهنگ و هنر همچون «علی نصیریان»، «عزت‌اله انتظامی»، «محمود فرشچیان»، «مرتضی ممیز» و «حمید سمندریان» را پدید آورده است. این تندیس از روی عکسی مشهور از حاج حسین آقا ملک طراحی و ساخته شده است. عکس یادشده، این بازرگان فرهیخته و نیکوکار را روی یک صندلی چوبی در باغ وکیل‌آباد مشهد- از مجموعه زمین‌های اهدایی وی به شهرداری مشهد برای تبدیل به گردشگاه همگانی- نشان می‌دهد.

حاج حسين آقا ملك واقف و بنيان‌گذار كتابخانه و موزه ملي ملك در 11 ربيع الاول سال 1288 قمری برابر با 1250خورشيدي در تهران متولد شد. این بازرگان فرهیخته و دوستدار فرهنگ، در کنار زمین‌ها و املاک فراوانی که در خراسان به آستان قدس رضوی وقف کرده است، در 6 آبان ماه 1316 خورشيدي، خانه پدري خود در بازار بين‌الحرمين تهران را به همراه همه اثاثيه و كتاب‌هاي موجود در آن را وقف آستان امام رضا علیه‌السلام كرد تا به تصریح خودش «شعبه‌اي از كتابخانه مقدسه رضويه باشد» و «كافه و عامه افراد سكنه ايران بدون رعايت مليت حق استفاده داشته [باشند]». این موقوفه در واقع دستاورد کوشش این بزرگ‌مرد در گردآوری گنجینه کم‌نظیر آثار تاریخی و نسخه‌های نفیس خطی است که امروزه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک را شکل داده است.

اين واقف بزرگ در چهارم مردادماه سال 1351 خورشيدي در 101 سالگي از جهان چشم فروبست و در حرم امام رضا علیه السلام به خاك سپرده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط