چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
آخرین دیدگاه‌های قضایی در «شرح قانون مجازات اسلامی مصوب 1392» منتشر می‌شود

«شرح قانون مجازات اسلامی مصوب 1392» اثر دكتر عباس زراعت، عضو هیات علمی دانشگاه کاشان به زودی از سوی انتشارات ققنوس منتشر می‌شود.

احمد تهوری، مدیر روابط عمومی انتشارات ققنوس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اعلام این خبر اظهار کرد: این اثر در چهار جلد با عنوان‌های «کلیات»، «حدود»، «قصاص» و «دیات» تدوین شده و بر اساس تاییديه شورای نگهبان در سال جاری 728 ماده قانونی را در بر دارد که علاوه بر قضات و وکلا، بزه‌دیدگان و تمامی افراد مربوط با جرایم می‌توانند از مفاد آن استفاده کنند.

وی افزود: این مجموعه شرح مختصری بر مواد قانون مجازات اسلامی جدید و خلاصه شرح مبوسط آن است که بر اساس شیوه کتاب قانون مجازات اسلامی در نظم حقوقی می‌کوشد تا خواننده را با سابقه این مواد و مبانی فقهی و حقوقی آن‌ها آشنا سازد.

تهوری گفت: همچنان که در مقدمه مولف نوشته شده است؛ بسیاری از مواد این قانون سابقه‌ای در قوانین قبلی ندارند و رویه قضایی و دکترین حقوقدانان در تشریح آن‌ها شکل نگرفته‌ است. بنابراین شرح مواد بر اساس قواعد حقوقی و فقهی انجام شده است.

مدیر روابط عمومی انتشارات ققنوس افزود: مولف در ابتدای کتاب توضیح داده است که قانونی که در جلد نخست بحث و بررسی شده، ابتدای سال 90 به تایید شورای نگهبان رسید و رییس مجلس آن را برای انتشار در روزنامه رسمی به رییس جمهور ابلاغ کرد، اما در اقدامی بی‌سابقه این قانون مسترد شد و شورای نگهبان با وجود تایید قبلی ایرادهایی را مطرح کرد و مدت زمان زیادی صرف برطرف کردن آن ایرادها شد. کتاب حاضر که در شرح آن قانون نوشته شده بود، دوباره بازنگری شد و تغییر کرد. سرانجام قانون بالا در نخستین روز اردیبهشت ماه سال جاری به تصویب کمیسیون قضایی مجلس رسید و تاریخ یازدهم اردیبهشت ماه از سوی شورای نگهبان تایید شد.

نخستین چاپ کتاب «شرح قانون مجازات اسلامی مصوب 1392»را انتشارات ققنوس در 702 صفحه در نوبت نشر دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها