چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱
انتشار رمانی درباره روزهای تلخ جنگ جهانی دوم در ایران

ترجمه رمانی درباره وضعیت مردم آلمان در زمان جنگ جهانی دوم با نام «بی‌همان» منتشر شد. این رمان اثری از هانس فالادا، نویسنده آلمانی است و موقعیت زوجی را روایت می‌کند که وارد جبهه مقاومت آلمان‌ها شده‌اند. برخی از منتقدان این کتاب را برترین رمانی می‌دانند که درباره جنگ جهانی به زبان آلمانی منتشر شده است و از آن به عنوان شاهکار فالادا نام می‌برند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «بی‌همان» رمانی از هانس فالادا، نویسنده آلمانی است که در سال 1947 میلادی منتشر شد و نویسنده‌اش نیز در همان سال درگذشت.

این رمان بر اساس داستان واقعی زن و شوهری از طبقه کارگر جامعه است که بعد از مرگ تنها فرزندشان، به جبهه مقاومت آلمان‌ها علیه هیتلر در زمان جنگ جهانی پیوسته‌اند. «بی‌همان» که بعد از انتشار ترجمه‌اش به زبان انگلیسی با عنوان «Every Man Dies Alone» و «Alone in Berlin»، مورد توجه قرار گرفت یکی از نخستین رمان‌های ضد نازی‌ها به قلم نویسنده‌ای آلمانی بعد از جنگ جهانی دوم محسوب می‌شود و برخی منتقدان آن را برترین رمانی نامیده‌اند که تاکنون درباره این موضوع نوشته شده است.

آثار فالادا اغلب با نثر ادبی و واقع‌گرایانه‌اش شناخته می‌شوند که در آن می‌توان جزییات دقیقی از حوادث را خواند. او حقایق را مانند آن‌چه در روزنامه‌ها نگاشته می‌شوند ثبت می‌کند و به آن‌ها رنگ و بوی داستانی می‌دهند. 

در سال‌هایی که جنگ جهانی دوم به تازگی تمام شده بود به ندرت می‌شد نویسنده‌ای آلمانی را یافت که در این کشور باقی مانده باشد و موضوع سال‌های جنگ را دستمایه نگارش رمانی قرار دهد که قهرمانان آن مردمان عادی بودند. 

«بی‌همان» در زمان انتشارش در آلمان تاثیر زیادی بر مردم این کشور گذاشت، هرچند نسخه خلاصه‌شده‌ای از آن به دست مخاطبان آلمانی رسیده بود. نسخه اصلی و کامل این رمان در پی موفقیت خیره‌کننده ترجمه کتاب در کشورهای آمریکا و انگلیس، در سال‌های اخیر در کشور آلمان برای نخستین بار با متن کامل و اصلی آن منتشر شد.

رمان فادالا اثری طولانی است اما در مدت 24 روز نوشته شده است. او نتوانست بعد از به اتمام رساندن این اثر مدت زیادی به حیات خود ادامه دهد و در همان سال درگذشت. او بعد از مرگش به نویسنده‌ای مطرح در آلمان تبدیل شد و برخی از آثارش از جمله «مرد کوچک، اکنون چه؟» در خارج از مرزهای آلمان هم به شهرت دست یافت.

این رمان در سال 1975 توسط آلفرد فوهرر، با بازی هیلدگارد کنف و کارل راداتس در نقش‌های اصلی، در قالب فیلم سینمایی اکران شد.

در توضیح این کتاب آمده است: «اوتو و الیزه هامپل تا پیش از انتشار این رمان بیش از دو نام در بایگانی گشتاپو نبودند و اگر هانس فالادا دست به نگارش رمان بی‌همان نمی‌زد، شاید هرگز کسی رنج تنهایی، شور عشق و درد جدایی این زوج مبارز برلینی را در نمی‌یافت اما آن‌ها باید 6 دهه دیگر در دنیای ادبیات آلمانی سر می‌کردند تا با انتشار برگردان انگلیسی رمان، صدای‌شان به گوش خوانندگانی از سراسر جهان برسد. کتاب توانست در صدر جدول فروش ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه و کانادا قرار گیرد و نیویورک تایمز آن را رویداد ادبی سال 2009 نامید.»

«رودولف ویلهلم فریدریش دیتسن» با نام مستعار «هانس فالادا» از برجسته‌ترین نویسندگان قرن بیستم آلمان است که در 21 جولای 1893 در گرایفزوالد متولد شد.

رمان «بی‌همان» اثر هانس فالادا با ترجمه محمد همتی، در 596 صفحه، به بهای 30 هزار تومان و با شمارگان هزار و 500 نسخه را نشر نیکا  منتشر کرده است. علی عبداللهی نیز ویراستاری این اثر را بر عهده داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها