سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷
آموزش نقشه‌های جغرافیایی با کتاب «تکنیک‌های نوین کارتوگرافی»

کتاب «تکنیک‌های نوین کارتوگرافی» نوشته مهدی مدیری از سوی سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح به چاپ دوم رسید. این کتاب تکنیک‌های نوین کارتوگرافی و تهیه نقشه به شیوه عملیاتی را آموزش می‌دهد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیش از پنج هزار سال از ظهور دانش کارتوگرافی می‌گذرد، دانشی که با علوم ریاضی، نجوم، جغرافیای ریاضی و عناصر هنری پیوستگی داشته است. کتاب «تکنیک‌های نوین کارتوگرافی» به بررسی تکنیک‌ها و شیوه‌های نوین کارتوگرافی و شبیه‌سازی مکان‌های جغرافیایی می‌پردازد. 

در بخشی از کتاب چنین آمده است: «مبانی نظری عملیات مختلف نقشه‌برداری اعم از گردآوری داده‌های مکانی (شامل شیوه‌های اندازه‌گیری، محاسبات و تجزیه و تحلیل آنها)، پردازش (شبکه‌بندی، پردازش و طراحی) و خروجی اطلاعات جغرافیایی را، نگاه کارتوگراف و نقشه‌بردار تدوین می‌نماید.»

کتاب در دوازده فصل تهیه و تنظیم شده است. فصل نخست با عنوان «کارتوگرافی و اتوماسیون» به رابطه اتوماسیون با کارتوگرافی، تاثیر اتوماسیون بر کارتوگرافی، تهیه نقشه رومیزی و شبکه جهانی وب می‌پردازد. «نقشه با مقیاس متغیر در نمایشگرهای کوچک کارتوگرافی» عنوان فصل دوم کتاب است. ابتدای فصل به پیشینه‌ تحقیقات اولیه درباره نقشه‌های با مقیاس متغیر می‌پردازد و در ادامه ویژگی‌های اصلی نقشه‌های با مقیاس متغیر به همراه طراحی گرافیکی آن‌ها تفسیر می‌شود.

فصل سوم بررسی تکنیک‌های کارتوگرافی در برقراری مناسب ارتباط دیداری(نمایشگر رایانه‌ای)  نام دارد. کاربرد این روش به برقراری رابطه دیداری مطلوب کاربر و نمایشگر رایانه‌ای می‌انجامد. در فصل چهارم روش بُرداری نمودن خودکار نقشه‌های کارتوگرافی از طریق سامانه‌ای مبتنی بر دانش معرفی می‌شود.

«نقشه‌برداری دقیق زمین‌شناسی روشی نو جهت تجزیه و تحلیل گسل‌های سطحی» عنوان فصل پنجم کتاب است. این روش شرایطی را فراهم می‌کند که به راحتی داده‌های زمین‌شناسی را بتوان در GIS مجتمع کرد و به تحلیل جزییات سه‌بعدی عوارض ساختار کوچک دست یافت. 

فصل ششم به «چکیده و فرموله کردن ژنرالیزاسیون» نقشه‌های جغرافیایی اختصاص دارد. «ژنرالیزاسیون نقشه‌های کاداستر بر اساس ترسیم تطبیقی» عنوان فصل هفتم است. «تحدب خطوط تراز و طراحی هندسی قوسها» در فصل هشتم مورد بررسی قرار می‌گیرد و فصل نهم «سامانه‌های اطلاعات مکان محور» را به تفسیر می‌کشد. 

«تجزیه و تحلیل فضایی خوشه‌بندی بر اساس الگوریتم ژنتیک» عنوان فصل دهم کتاب است. در این فصل روش جدید تجزیه و تحلیل فضایی خوشه‌بندی بر اساس الگوریتم ژنتیکی را ارایه می‌کند و فصل یازدهم روند تحولات جدید در دورکاوی شهری را معرفی می‌کند.

«دورکاوی و برنامه‌ریزی شهری» عنوان فصل پایانی کتاب است. پایگاه داده‌ای تولید نقشه‌های کنترل کیفیت محیطی شهری، روش‌های یکپارچه‌سازی داده‌ها و روش PCA بخش‌های مهم این فصل را دربرمی‌گیرد. در بخشی از این فصل می‌خوانیم: «داده‌های محیطی دورکاوی، مبنای تهیه نقشه و اطلاعات با کیفیت مناسب ارزیابی از تغییر و تحول فضای دینامیک شهری است که تغییرات جزییات با ویژگیهای منطقه مورد مطالعه و پارامترهای موثر را فراهم می‌آورند.» نویسنده در پایان به ارایه نمونه مورد مطالعه در شهر نیکول و وانگ (هنگ کنگ) می‌پردازد. 

در بخشی از کتاب آمده است: «نگاه مهندسین نقشه‌بردار و کارتوگراف همواره بر پایه سه محور شکل می‌گیرد که هر کدام در برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های بزرگ نقشه‌برداری به وی کمک می‌نماید تا با ساده‌ترین روش‌های علمی و فنی در کوتاه‌ترین زمان و صرف کمترین هزینه، بهترین شبیه‌سازی را فراهم نماید.»

چاپ دوم کتاب «تکنیک‌های نوین کارتوگرافی» در 287 صفحه با شمارگان سه هزار نسخه و بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح منتشر شده و در دسترس متخصصان جغرافیای شهری، برنامه‌ریزی شهری و شهرسازی قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها