چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۷
بررسي فناوری‌های پزشکی معاصر بر شکل‌گیری مجدد جریان زندگی

«جامعه‌شناسی فناوری‌های پزشکی» نوشته عباس محمدی‌اصل اثری علمی است که به تحلیل تاثیر فناوری‌های پزشکی معاصر بر شکل‌گیری مجدد جریان زندگی آدمی می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)‌، مرگ و زندگی مانند سایر جلوه‌های جدید حیات، امروزه با همراهي فناوری‌ها با دخل و تصرف‌هایی مواجه شده است. فناوری پزشکی می‌کوشد بیان کند حیات و ممات آدمی با رشد این فناوری‌ها تا چه حد در ساخت‌های نهادینه، علمی، حقوقی، اقتصادی و سیاسی تحقق می‌یابد. 

محقق کتاب «جامعه‌شناسی فناوری‌های پزشکی» معتقد است این پژوهش که نشانگر ظهور و بروز جامعه‌شناسی فناوری پزشکی است، می‌کوشد با طرح مباحث متنوع ابزارهایی مفهومی برای پژوهش و تعمق در این عرصه را فراهم آورد. 

با بررسی تاثیرات حیاتی فناوری بر ابعاد زیستی آدمیان بیان می‌کند چگونه فناوری‌های پزشکی به نوسازی نظم زندگی می‌انجامند و بازسازی حیات را جلوه‌ای تازه می‌بخشند.

به اعتقاد مولف اثر، فناوری‌های پزشکی، محور اصلی تغییر چهره بدن آدمیان و شاکله جامعه‌اند، در حالی که تولید مثل، بهداشت، پیری و مرگ از حوزه‌های دیرپای مورد مداخله فناوری هستند، جامعه‌شناسی فناوری پزشکی با تاکید بر زیست‌شناسی مولکولی و فناوری اطلاعاتی، موضوعات جدیدی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فکری مطرح می‌کند.

کتاب «جامعه‌شناسی فناوری‌های پزشکی» به بررسی نقش و اهمیت فرهنگی ابداعات فناورانه معاصر در تعریف مجدد معنای طب و بهداشت اختصاص دارد. 

مطالب این اثر پس از «سخنی با خواننده» و «مقدمه» در هفت بخش با عنوان‌های «فناوری پزشکی و نظم زندگی»، «جامعه و علوم فنی ـ طبی»، «ریشه‌های اجتماعی فناوری‌های پزشکی»، «بازتولید اجتماعی فناوری‌های پزشکی»، «بقای بدن و فناوری پزشکی»، «فناوری پزشکی و تعویض و مرگ اندام‌های بدن» و «استنتاج» ارایه شده‌اند.

در بخشی از متن «استنتاج» کتاب نوشته شده است: «فناوری‌های جدید پزشکی که ابتدا مامور اجتماعی حمایت از بدن به حساب می‌آمدند، رفته رفته به واسطه بروز هوش مصنوعی و تفکیک حیات و جان و جسم و هوش از یکدیگر، چونان اجزای مکمل و وابسته بدن نمودار شده و هویت و زندگی ماشینی مستقلی می‌یابند. مساله عمده در بروز این اجزای ماشینی عبارت از تعیین حد ارضای کارآمدی آن است که چون به تولید ناظر نیست، تفهیم میل را خصوصا در شرایط بازخوردی انسانی ـ اجتماعی دشوار می‌یابد.»

نخستین چاپ کتاب «جامعه‌شناسی فناوری‌های پزشکی» را انتشارات سفیر اردهال با شمارگان 550 نسخه در 192 صفحه به بهای هفت هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها