شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۰
انتشار کتاب شرح‌المقدمة فی‌الكلام

کتاب «شرح‌المقدمة فی‌الكلام» با مشاركت مركز پژوهشی ميراث مكتوب و موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلين منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب تالیف نجيب‌الدين ابوالقاسم عبدالرحمن بن‌ علی بن محمد الحسينی و در واقع، چاپ نسخه برگردان نسخه‌ای خطی از كتاب «شرح المقدمة الكلام» است كه اصل آن در مجموعه عاطف افندی در كتابخانه سليمانيه استانبول نگهداری می‌شود.
 
شرح این  نسخه نفيس از سوی عالمی امامی از حلب در سده ششم قمری بر مقدمه شيخ طوسی در علم كلام نوشته شده است.

 اين رساله كوتاه شيخ طوسی، موسوم به مقدمة فی المدخل الی علم الكلام، درباره مصطلحات متكلمان و خاصه مباحث آنان درباره مسایل لطيف از جمله حقيقت وجود و اعراض و صفات و افعال است. 

اهميت اين كتاب برای آموزش و تعليم و تعلم و بحث در مجالس درس تا آنجا بود كه نه تنها خود شيخ طوسی بعدها دست‌كم يك شرح بر آن نگاشت، بلكه چندين شرح بر اين كتاب تاكنون شناسايی شده كه از آن جمله شرحی مفقود از قطب‌الدين راوندی موسوم به «جواهرالكلام فی شرح مقدمه‌الكلام» است.

بر این اساس، شرح المقدمه از نظر آشنايی با تاريخ تحولات علم كلام در ميان اماميه بسيار ارزشمند است. اين كتاب در دورانی نوشته شد كه اطلاعات زيادی از تحولات كلامی متكلمان امامی آن دوران در دست نیست و تنها نمونه‌های محدودی از آثار كلامی از آن زمان باقی مانده است. شارح در اين اثر سعی دارد كه در حدود متن مقدمه، به شرح و تفسير مباحث كلامی بپردازد.

تفصيل مطالب درباره شيخ طوسی، آثار كلامی او و همچنین اهميت كلامی اين شرح و هويت نويسنده آن در مقدمه انگليسی كتاب ارایه شده است.‌ در اين اثر همچنین تصحيحی منقح از متن المقدمه طوسی، مجموعه‌ای از حواشی توضيحی كه هويت نويسنده آن معلوم نيست، در اختيار خوانندگان قرار داده شده است. 

كتاب «شرح المقدمة فی الكلام»‌ تاليف نجيب‌الدين ابوالقاسم عبدالرحمن بن علی بن محمد الحسينی در شمارگان 200 نسخه و به بهای 180 هزار ريال از سوی مركز پژوهشی ميراث مكتوب و موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه آزاد برلين منتشر و به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط