یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵
پژوهش طنز و شوخ‌طبعی در خاطرات دفاع مقدس کتاب می‌شود

تالیف کتاب پژوهشی با موضوع طنز دفاع مقدس از سوی عبد‌الرضا قیصری مراحل پایانی تالیف را سپری می‌کند. او طنز و شوخ طبعی را در خاطرات دفاع مقدس بررسی کرده است.

عبد‌الرضا قیصری، به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: کتابی با موضوع «بررسی طنز و شوخ‌طبعی در خاطرات دفاع مقدس» را در دست تالیف دارم.

وی این کتاب را پژوهشی در حوزه طنز دفاع مقدس دانست و افزود: انجام پژوهش در این حوزه را از هنگام پرداختن به پایان‌نامه‌ام آغاز کردم و در واقع، نتایج پایان‌نامه‌ام را با افزودن مطالب دیگری در همین زمینه در قالب کتاب منتشر خواهم کرد.

این نویسنده حوزه دفاع مقدس، طنز را گونه ادبی با اهمیت و پرکاربرد در کشورمان دانست و افزود: تا پیش از دهه 1360 این گونه ادبی کمتر مورد توجه بود اما از اواسط این دهه پژوهشگران توجه ویژه‌ای نسبت به این موضوع از خود نشان داده‌اند که تا امروز ادامه یافته است.

قیصری درباره نحوه پرداختنش به این موضوع توضیح داد: مضمون‌های طنز و دستمایه‌های شوخ‌طبعی را در دو بخش جبهه و اسارت، با آوردن نمونه‌ها و تحلیل آثار مورد بررسی قرار دادم. همچنین طنز‌ها و شوخ‌طبعی‌ها را از نظر تکنیکی، موقعیت و عبارت و تجزیه تحلیل کرده‌ام.

این نویسنده درباره منابعی که برای تالیف کتاب پژوهشی خود از آن‌ها بهره می‌گیرد توضیح داد: مجموعه «فرهنگ جبهه» نوشته سید مهدی فهیمی و حدود 40 کتاب دیگر در این زمینه را مورد استفاده قرار داده‌ام. ابتدا قصد داشتم طنز در داستان کوتاه دفاع مقدس را هم مورد بررسی قرار دهم اما به دلیل این‌که خاطرات دوران دفاع مقدس گفتنی‌های بسیاری در این زمینه دارد و همچنین گسترده شدن موضوع مورد پژوهش، از انجام این‌ کار منصرف شدم.

وی در پایان گفت: پژوهش «بررسی طنز و شوخ‌طبعی در خاطرات دفاع مقدس» مراحل پایانی تالیف را می‌گذراند اما هنوز با ناشری برای انتشار این کتاب پژوهشی صحبت نکرده‌ام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها