چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
زندگی و آثار خالق «بنیاد شعر نو در فرانسه» تحلیل شد

«رهنورد گمشده» نام کتاب پژوهشی به قلم کامیار عابدی است که در آن زندگی و آثار حسن هنرمندی، شاعر و مترجم معرفی و مرور شده است. هنرمندی، نخستین پژوهشگر ایرانی است که به صورت آکادمیک به پژوهش در زمینه ادبیات تطبیقی اقدام کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «رهنورد گمشده هشت فصل دارد که به ترتیب عبارتند از «نگاهی به زندگی»، «تحلیلی از شعرها»، «شناختی از آرا او درباره زندگی وشعر»، «هنرمندی و ترجمه شعر فرانسه»، «هنرمندی وپژوهش در ادبیات تطبیقی»، «نمونه‌هایی از شعرها»، «نمونه‌هایی از ترجمه‌ها و نمونه‌هایی از نثرها وپژوهش‌ها». 

حسن هنرمندی در سال 1307 شمسی در طالقان متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فرانسه است و در مقطع دکترا نیز در رشته ادبیات تطبیقی تحصیلاتش را به پایان رسانده است. او پس از بازگشت به ایران در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران به سمت استادیاری رشته زبان فرانسه برگزیده شد. 

به باور منتقدان، ترجمه‌های هنرمندی از ادبیات فرانسه بهترین و بی‌نقص‌ترین ترجمه‌هاست. از میان این ترجمه‌ها می‌توان به «مائده‌های زمینی» و «سکه‌سازان» از آندره ژید، مجموعه اشعار بودلر و نروال، دو شاعر مطرح فرانسوی و «آلیس در سرزمین عجایب» نوشته لوییس کارول، اشاره کرد. 

مهم‌ترین اثر پژوهشی هنرمندی در حوزه ادبیات تطبیقی «بنیاد شعر نو در فرانسه؛ و پیوند آن با شعر فارسی» است که متاسفانه سال‌ها پیش تنها یکبار منتشر و دیگر هرگز تجدید چاپ نشد. عموم محققان حوزه ادبیات تطبیقی بر این باورند که این کتاب پس از گذشت سال‌ها از انتشارش هنوز به عنوان مهم‌ترین و بهترین کتاب در حوزه ادبیات تطبیقی به حساب می‌آید. 

از دیگر آثار منتشر شده هنرمندی می‌توان به «سفری در رکاب اندیشه؛ از جامی تا آراگون» با عنوان دوم «بررسی تاثیر و ارزش ادبیات كهنسال فارسی در جهان امروز» و مجموعه شعر «هراس» اشاره کرد. 

«رهنورد گمشده؛ زندگی و شعر حسن هنرمندی» تحقیق و پژوهش کامیار عابدی، با شمارگان هزار نسخه، 260 صفحه و بهای 12 هزار تومان از سوی نشر ثالث روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

با تحقیق و پژوهش عابدی تاکنون آثاری چون «صور اسرافيل و علی‌اكبر دهخدا: يک بررسی تاريخی و ادبی»، «با ترانه باران: زندگی و شعر گلچين گيلانی»، «شاعری از ديار آذرآبادگان؛ زندگی و شعر رعدی آذرخشی»، «شبان بزرگ اميد: بررسی زندگی و آثار سياوش كسرايی»، «برگ‌هايی از تاريخ بی قراری ما»، «تپش سايه دوست: در خلوت ابعاد زندگی سهراب سپهری» و «در زلال شعر؛ زندگی و شعر ابتهاج» منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها