چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲
بررسی قدرت نرم و نقش شاخص‏های فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در یک کتاب

«قدرت نرم؛ بررسی نقش شاخص‏های فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در مقابله با جنگ نرم» عنوان اثر مشترک مجتبی تویسرکانی و حسین هرسیج به زودی از سوی دفتر مطالعات و برنامه‏ریزی رسانه‏ها به چاپ می‌رسد.-

مجتبی تویسرکانی، مولف کتاب «چالش‏های وهابی؛ ایران، جهان اسلام و غرب» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ضمن اعلام این خبر عنوان کرد: این اثر در پاسخ به پرسش هايي مانند توجه به ماهیت و مفهوم جنگ نرم، مناسب‏ترین و کارآمدترین راه مقابله با تهدیدات نرم شکل‏گرفته علیه انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران چیست و شاخص‏های آن کدام است؟ به رشته تحریر در آمده است.
 
وي بررسی نقش و جایگاه رسانه‏های داخلی در فرآیند مقابله با جنگ نرم و راهکارهای ایفای این رسالت را از  موضوعات این کتاب عنوان کرد و گفت: ارزیابی ابعاد و ویژگی‏های تهدیدات نرم شکل گرفته علیه جمهوری اسلامی ایران و بررسی پیامدهای متصور برای آن، مطالعه نتایج جنگ نرم آمریکا علیه شوروی سابق و جمهوری خلق چین و بررسی ابزارها و روش‌های سودمند ایالات متحده در جنگ نرم علیه جمهوری‏های تازه استقلال یافته‏ شوروی سابق از دیگر مباحث این کتاب ‌است.

وی افزود: مطالب کتاب در 11 فصل تنظیم شده‌اند. فصل نخست به بیان کلیات طرح تحقیقاتی اختصاص دارد. فصل دوم رابطه‏ سه مفهوم به هم مربوط جنگ نرم، قدرت نرم و تهدید نرم و نحوه‏ تقابل و تعامل میان آن‌ها را بیان می‏کند. بررسی ریشه‏ها، اهداف، ابعاد و ابزارهای جنگ نرم در فصل سوم جای دارد.

تویسرکانی تبیین رابطه میان قدرت نرم با مفهوم دیپلماسی عمومی را موضوع فصل چهارم دانست و گفت: شناخت و تبیین تفاوت‏های اساسی میان برداشت غرب از مفاهیم، اهداف و ابزارهای قدرت نرم و قدرت نرمی که مدنظر جمهوری اسلامی ایران به‏عنوان نظامی مکتبی و پیرو اصول اسلامی است با عنوان نظریه‏ رشد اسلامی، در فصل پنجم صورت گرفته است.

وي درباره فصل ششم کتاب «قدرت نرم؛ بررسی نقش شاخص‏های فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در مقابله با جنگ نرم» اظهار کرد: این فصل به بررسی نقش و جایگاه رسانه‏ها در عرصه‏ جنگ نرم و قدرت نرم کشورها می‏پردازد و فصل بعدي مطالبی درباره روش‏ها، ابزارها و دستاوردهای جنگ نرم آمریکا علیه شوروی سابق عنوان می‌کند.
 
وی اظهار کرد: جنگ نرم آمریکا علیه جمهوری خلق چین نیز در فصل هشتم مطالعه می‌شود. بررسی وضعیت جنگ نرم آمریکا علیه ارزش‏های نظام جمهوری اسلامی ایران موضوع فصل نهم را تشکیل می‏دهد. فصل دهم به موضوع افزایش منابع قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران به مثابه راه‏کارهای مهم جهت مقابله با جنگ نرم آمریکا علیه ایران پرداخته و شاخص‏های فرهنگ ایرانی ـ اسلامی در مقابله با جنگ نرم غرب را تشریح می‌کند. نقش و رسالت رسانه‏های داخلی در جنگ نرم موضوع فصل یازدهم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها