چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
جذابیت‌های روستاهای کشور در کتاب «گردشگری روستایی ایران»

کتاب «گردشگری روستایی» نوشته مشترک جعفر کریمی و محمدرضا محبوب‌فر با محوریت بررسی و ارزیابی پتانسیل‌های گردشگری روستاهای کشور منتشر شد. مولفان کتاب معتقدند که راه توسعه کشور از مسیر توسعه گردشگری روستاها امکان‌پذیر است.-

محمدرضا محبوب‌فر، یکی از نویسندگان کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: این کتاب در دو بخش کلی و چهار فصل تدوین شده است. بخش نخست کتاب به جذابیت‌های گردشگری روستاها می‌پردازد و بخش دوم برنامه‌ریزی و ارزیابی را دربردارد. 

وی به فصل‌های کتاب اشاره کرد و افزود: فصل نخست کتاب به مطالبی در کلیات گردشگری روستایی و مفاهیم اساسی در زمینه گردشگری، گردشگری روستایی و مزایای این نوع گردشگری به صورت عام می‌پردازد. در فصل دوم، مسایل کلیدی گردشگری روستایی و منطقه‌بندی آن و اثرات و اهمیت آن در دنیای کنونی تحلیل شده است. در فصل بعدی برنامه‌ریزی گردشگری روستایی در کشور بر اساس خدمات گردشگری روستایی در استان‌ها مانند تسهیلات مسافرتی و حمل و نقل بررسی شده است. در این فصل استان‌ها براساس زیرساخت‌هایشان طبقه‌بندی شده که در نوع خود بی‌سابقه بوده است. 

محبوب‌فر ادامه داد: فصل پایانی که مهم‌ترین فصل این کتاب است به بررسی نقش گردشگری روستایی در توسعه پایدار روستاها به‌ویژه در کشور ایران پرداخته و با توجه به اطلاعات خدمات و تسهیلات گردشگری روستایی ایران به ارزیابی و بهره‌مندی استان‌های مختلف در این زمینه با توجه به دو مدل کاربردی تحلیل خوشه‌ای و عاملی پرداخته و نتایج به صورت جداول و نقشه‌هایی ارایه شده است. 

وی همچنین اظهار کرد: ما معتقدیم راه توسعه کشور از مسیر توسعه گردشگری روستاها امکان‌پذیر است. اگر بتوانیم به طریقی خدمات را وارد روستاها کنیم، می‌توانیم از ظرفیت‌های بالای این مراکز در توسعه صنعت گردشگری کشور استفاده کنیم. ما در این کتاب بر توسعه روستایی و توزیع عادلانه خدمات در روستاها از طریق گردشگری تاکید کرده‌ایم. 

جعفر کریمی، نویسنده دیگر کتاب درباره کتاب‌هایی که در زمینه گردشگری روستایی منتشر شده، گفت: محسن زنده‌دل کتابی در این زمینه تالیف کرد که به عنوان نخستین اثر در این حوزه قابل ستایش است اما محتوای این کتاب به مهم‌ترین جذابیت‌های روستاها پرداخته و ارزیابی خاصی ارایه نکرده است. 

چاپ نخست کتاب «گردشگری روستایی ایران» در 836 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 22 هزار تومان از سوی انتشارات ارکان‌دانش روانه بازار کتاب‌ شد. این کتاب می‌تواند مورد استفاده علاقه‌مندان، گردشگران، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کارکنان و مسوولان سازمان‌های مرتبط باشد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها