دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳
«سیمین آل قلم» بعد از «بی سرو سیمین» می‌آید

جمعه، 14 تیر، همزمان با روز قلم، مراسم بزرگداشت سیمین دانشور و رونمایی از کتابی با عنوان «بی سرو سیمین» در منزل وی برگزار خواهد شد. این در حالی است که به گفته غلامرضا امامی، مترجم و نویسنده، آثار پراکنده سیمین دانشور شامل نامه‌ها، یادداشت‌ها و گفت‌وگوهای این نویسنده به زودی در کتابی به نام «سیمین آل قلم» منتشر می‌شود.-

امامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، از برگزاری مراسمی همزمان با روز قلم در منزل سیمین دانشور خبر داد و اظهار کرد: در این روز کتابی که شامل مجموعه گفت‌وگوهای سید‌جواد میر‌هاشمی با حدود چهل چهره‌ شعر و ادبیات فارسی درباره زنده‌یاد دانشور است، رونمایی خواهد شد که «بی سرو سیمین» نام دارد.

این مترجم و نویسنده درباره محتوای این کتاب و فرایند تالیف آن توضیح داد: فیلمسازی به نام سید‌جواد میرهاشمی پیش از این تصمیم به ساخت فیلمی مستند درباره مرحوم دانشور گرفت و با هنرمندان صحبت‌هایی کرد که البته هنوز امکان ساخت کامل فیلم به دست نیامده است. این کتاب متن همان گفت‌وگوها همراه با تصاویری از دانشور است و گوشه‌هایی از فیلم هم در مراسم روز جمعه به نمایش درخواهد آمد.

امامی درباره دیگر آثاری که هنوز از دانشور به چاپ نرسیده‌اند توضیح داد: هم اکنون مشغول جمع‌آوری آثار پراکنده سیمین دانشور هستم که این آثار شامل نامه‌ها، یادداشت‌ها و گفت‌وگوهای این نویسنده است که در کتابی مجزا با نام «سیمین آل قلم» منتشر خواهد شد.

«کوه سرگردان» نیز یکی دیگر از آثار دانشور است که سال‌ها پیش در مراحل قبل از انتشار مفقود شد. امامی با بیان این‌ مطلب که این کتاب هنوز سرگردان است، افزود: امیدوارم نسخه‌ای دیگر از رمان «کوه سرگردان» در میان یادداشت‌ها و نوشته‌های پراکنده خانم دانشور پیدا شود. 

غلامرضا امامی همچنین از انتشار دو کتاب «سیمین دانشور» توسط نشر روزنه خبر داده و اظهار کرد: کتاب‌هایی از او در سال‌های پیش به صورت محدود منتشر شده بود، اما بنا به توصیه کتبی این نویسنده، دو کتاب ترجمه شده توسط او با ویرایشی جدید و چاپی متفاوت به زودی بازچاپ خواهند شد.

«سرباز شکلاتی»‌ نوشته برنارد شاو با ترجمه سیمین دانشور و با دیباچه‌ای از جلال آل‌احمد و «رمز موفق زیستن» اثر دیل کارنگی که در آن زندگینامه حدود 30 تن از چهره‌های برجسته علمی،‌ ادبی و مشهور جهان آمده است. این دو اثر با تصویر و سالشماری از زندگی زنده‌یاد سیمین دانشور منتشر خواهند شد. 

به گفته امامی از مهمانانی که به این مراسم دعوت شده‌اند می‌توان از محمد‌علی سپانلو، سیمین بهبهانی، لیلی گلستان، محمود دولت‌آبادی و جواد مجابی نام برد.

این مراسم روز جمعه، ساعت 17 در منزل زنده‌یاد سیمین دانشور و جلال آل‌احمد برگزار می‌شود.
 
دانشور در سال ۱۳۰۰ خورشیدی در شیراز زاده شد و در سن 90 سالگی درگذشت. او فرزند محمدعلی دانشور (پزشک) و قمرالسلطنه حکمت (مدیر هنرستان دخترانه و نقاش) بود. تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را مدرسه انگلیسی مهرآیین انجام داد و در امتحان نهایی دیپلم شاگرد اول کل کشور شد. سپس برای ادامه تحصیل در رشته ادبیات فارسی به دانشکده ادبیات دانشگاه تهران رفت.

آثار او شامل مجموعه داستان‌های «آتش خاموش»، «شهری چون بهشت»، «به کی سلام کنم؟»، «پرنده‌های مهاجر»، رمان‌های «سووشون»، «جزیره سرگردانی»، «ساربان سرگردان» و ترجمه‌های «سرباز شکلاتی» نوشته برنارد شاو، «دشمنان» نوشته آنتوان چخوف، «بنال وطن» نوشته آلن پیتون، «داغ ننگ» نوشته ناتانیل هاثورن و «ماه عسل آفتابی» (مجموعه داستان) نوشته ریونوسوکه آکوتاگاوا و آثار غیرداستانی «غروب جلال»، «شاهکارهای فرش ایران»، «راهنمای صنایع ایران»، «ذن بودیسم» و «مبانی استتیک» است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط