شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۲
«آیین و اسطوره در تئاتر» با ترجمه جلال ستاری به چاپ دوم رسید

کتاب مجموعه مقالات «آیین و اسطوره در تئاتر» با گردآوری و ترجمه جلال ستاری بعد از 15 سال به چاپ دوم رسید. این کتاب به عنوان یک منبع آکادمیک برای واحد درسی «تمثیل شناسی» مورد استفاده دانشجویان رشته تئاتر است؛‌ در حالی که با استقبال مخاطب عام نیز مواجه بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، «آیین و اسطوره در تئاتر» شامل سه بخش کلی «تئاتر شرق»، «پسیکودرام» و «آیین و اسطوره» است. مقالات بخش نخست کتاب به ترتیب عبارتند از؛ «تئاتر شرق و تئاتر غرب» از آنتونن آرتو، «دو نظر» از آندره ویلیه، «کریگ، یتس و تئاتر شرق» از ژان ژاکو، «هنر نمایش در کشور الجزایر» از رزلین بافت، «جریان‌های عمده در ادبیات معاصر عرب» از ونسان مونتی، «تخیل در جهان اسلام» از ژرار دونروال و «مرگ کاتب یاسین» از جلال ستاری. 

همچنین «تعریف چند اصطلاح فنی» از گی پالماد، «چند نکته درباره نمایش روان درمانی» از جلال ستاری، «آیین پسیکودرام و تئاتر» از جلال ستاری، «جادوگری و روانکاوی» از کلود لوی استروس، «شمنی سرخ پوستان» از فریتیوف شوئون و «هملت؛ در قلب پالایش روانی به روایت شکسپیر» از ژان فانشت، نام مقالات بخش دوم این کتاب است. 

بخش سوم این کتاب نیز به ترتیب شامل مقالاتی با عنوان‌های «ادبیات شفاهی» از میرچیا الیاده و پنج مقاله از جلال ستاری به ترتیب با نام‌های «مدخلی بر مذهب اصالت ساختار کلود لوی استروس»، «ژرژ دومزیل»، «روژه کایوا»، «اسطوره و تئاتر» و «اسطوره دون ژوان در تئاتر» است. 

جلال ستاری در مقدمه این کتاب نوشته است که «آیین و اسطوره در تئاتر» جلد دوم کتاب «نماد و نمایش» به حساب می‌آید. 

چاپ نخست این کتاب در سال 1377 با شمارگان سه هزار و 300 نسخه، 262 صفحه و بهای 780 تومان منتشر و به عنوان یک منبع آکادمیک برای واحد درسی «تمثیل شناسی» مورد استفاده دانشجویان رشته تئاتر قرار گرفت؛ در حالی که این کتاب مخاطب عام نیز دارد. 

دومین انتشار «آیین و اسطوره در تئاتر» تالیف و ترجمه جلال ستاری با شمارگان هزار نسخه، 275 صفحه و بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات توس روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

«نماد و نمایش»، «هنر مقدس»، «حالات عشق مجنون»، «مجموعه پژوهشی در قصه‌های جاویدان»، «رمز اندیشی و هنر قدسی»، «جامعه‌شناسی تئاتر»، آنتونن آرتو؛ شاعر ديده‌ور صحنه تئاتر»، «افسون شهرزاد»، «پرده‌داری و شبيه‌سازی: در جست‌وجوی ريشه‌های تئاتر» و «شرق در ادبیات فرانسه» نام برخی از تالیفات و یا ترجمه‌های منتشر شده ستاری در حوزه‌های هنر و ادبیات است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط