چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۲
«نماد و نمایش» با ترجمه جلال ستاری به چاپ دوم رسید

«نماد و نمایش» مجموعه مقالاتی از اندیشمندان جهان با موضوع کلی خاستگاه اسطوره‌ای تئاتر که با گردآوری و ترجمه جلال ستاری راهی بازار کتاب ایران شد، پس از 17 سال به چاپ دوم رسید. نخستین چاپ این اثر در سال 1375 منتشر شده بود._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «نماد و نمایش» شامل مجموعه مقالاتی از اندیشمندان بزرگ حوزه تئاتر است که در چهار بخش با گردآوری و ترجمه جلال ستاری به مرحله انتشار رسید. 

بخش نخست کتاب با عنوان «کلیات» شامل سه مقاله از «لویی ژووه» و پنج مقاله از جلال ستاری است. بخش دوم با عنوان کلی «تراژدی» شامل مقالاتی از رولان بارت، الکساندر امبيريكوس، ژاكلين دوروميلی و آندره بونار است. 

بخش سوم کتاب با عنوان کلی «نقد و بررسی چند نمایشنامه» شامل مقالاتی از كارل ياسپرس، آندره بارساک و ستاری است و در نهایت بخش چهارم و پایانی کتاب نیز با عنوان «رمز و تمثیل در نمایش» به مقالاتی از آندره ويليه، روژه كايوا، پطر بوگاتيرف و ستاری اختصاص دارد. 

انتشارات توس برای نخستین بار کتاب «نماد و نمایش» را در سال 1375 با شمارگان سه هزار و 300 نسخه و بهای پانصد تومان منتشر کرده بود. 

چاپ دوم «نماد و نمایش» تالیف و ترجمه جلال ستاری، با شمارگان هزار نسخه، 248 صفحه و بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات توس روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

جلال ستاری یکی از پرکارترین مترجمان و محققان اسطوره، فرهنگ عامه و هنر به ویژه تئاتر است. 

از مشهورترین ترجمه‌های ستاری می‌توان به؛ «شعله شمع» و «روانکاوی آتش» هر دو از اثر گاستون باشلار، «هنر مقدس» اثر تیتوس بورکهارت، «اسطوره‌های عشق» اثر دنی ‌دوروژمون، «زبان رمزی قصه‌های پريوار» اثر مشترک م. لوفلر و دلا شو؛ «چشم اندازهای اسطوره» و «رساله در تاریخ ادیان» هر دو اثر میرچا الیاده، «جامعه‌شناسی تئاتر» اثر ژان دووينيو و بیش از 10 جلد مجموعه «جهان اسطوره‌شناسی» اشاره کرد. 

همچنین « آنتونن آرتو؛ شاعر ديده‌ور صحنه تئاتر»، «افسون شهرزاد»، «حالات عشق مجنون»، «سیمای زن در فرهنگ ایران» و مجموعه «پژوهشی در قصه‌های جاویدان» از مهم‌ترین تالیفات منتشر شده جلال ستاری‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها