چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۲
انتشار سفرنامه آیت‌الله صافی گلپایگانی در «ارمغان مشهد»

سفرنامه آيت‌الله العظمي صافي گلپایگانی به مشهد مقدس در تابستان سال 1391 ، در قالب کتاب «ارمغان مشهد» منتشر شد._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب ارمغان مشهد مجموعه‌اي از پيام‌ها، ديدارها، نوشتارها، نامه‌ها، ‌اشعار و گزارش تصويري سفر حضرت آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني (مدظله العالي) به مشهد مقدس در سال 1433 هجري قمري مصادف با تابستان 1391 هجری شمسی است. 

این کتاب به همت محمدمهدي فقيهي رضايي، از نوادگان آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني، در قالب سفرنامه و با زبانی علمی به رشته تحریر درآمده است.

مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی که هر سال به زیارت آستان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در مشهد مقدس مشرف می‌شوند، در سال 1391 هجری شمسی هم حدود هفتاد روز در ماه‌هاي مبارك شعبان، رمضان و بخشی از ماه شوال را در جوار آستان ملكوتی آن بزرگوار بودند. در این فرصت، بسیاری از علما و بزرگان حوزه و همچنین مسوولان مشهد مقدس و جمع زیادی از مردم با ایشان دیدار كردند. ایشان به مناسبت‌های مختلف پیام‌هایی را به صورت مکتوب صادر کردند و به انبوه استفتائات و نامه‌هایی هم كه به ایشان می‌رسید، پاسخ مي‌دادند. همچنین ارایه نوشتارها و مقالاتشان در این هفتاد روز، موجب شد كه آن‌ها در قالب کتاب گرد‌آوري شوند.

این اثر در شش بخش پيام‌ها، ديدارها، مقالات، نامه‌ها، اشعار و لحظه‌های ماندگار آماده چاپ شد و اسم این مجموعه «ارمغان مشهد» گذاشته شد.

بخش نخست كتاب با عنوان «پيام‌ها» شامل هفت پيام به مناسبت حلول ماه شعبان، برگزاري هشتمين جشنواره دهه مبارك مهدويت، دوره حفظ قرآن دانشكده‌هاي علوم قرآني كشور، پيام حلول ماه مبارك رمضان، فرا رسيدن شب‌هاي مبارك قدر، همايش مهديه‌هاي سراسر کشور در مجتمع عالي مهديه اصفهان و پیام به مناسبت هفتم شوال؛ روز جهاني بقيع گردآوري شده است.

در بخش دوم اين اثر 25 ديدار از ديدارهاي علما، طلاب، مسوولان و مردم با ایشان  گردآوري شده و به صورت مصور در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

بخش سوم كتاب ارمغان مشهد شامل 13 نوشتار با موضوعات گوناگون پیرامون معرفة‌الله درباره معرفت حضوري و حصولي نسبت به خداوند، زن مسلمان و حجاب به مناسبت روز كشف حجاب،‌ ارزش والاي ايمان به حضرت مهدي(عج)، دين‌گرايي و دين‌گريزي، هادي امّت، تفسير آيه «سَنُقرِئُكَ فَلا تنَسى»، يگانگي پيامبر(ص) و اميرالمومنین(ع) در بيان پيامبر(ص)، حدوث و قدم عالم، آغاز نبوت پيامبر و برهان وجودي است.

بخش چهارم اين اثر، يكي از جذاب‌ترين بخش‌هاي كتاب ارمغان مشهد به شمار می‌آید كه از بين هزاران نامه‌اي كه در اين مدت كوتاه به دست این مرجع تقلید تشیع رسيده، انتخاب شده است. در میان اين نامه‌ها مي‌توان به نقد كتاب توهين‌آميز عليه پيامبر اسلام(ص) در جواب شخصي از آمريكا اشاره کرد كه كتابي ضاله را براي ایشان فرستاد و خواستار نقد آن شد. 

«اشعار» عنوان بخش پنجم اين كتاب است که شامل سه سروده در مدح حضرت وليعصر(عج) با نام روز رهايي، تا او نيايد و جهاد انتظار می‌شود و همچنین يك سروده هنگام بازگشت از مشهد مقدس با نام رواق بهشت  است.

بخش ششم کتاب ارمغان مشهد به نام لحظه‌هاي ماندگار تنظیم شده است. این بخش گزارشي تصويري و جذاب از مراسم عزاداري شهادت اميرالمومنين(ع) و‌ پياده‌روي عزاداران به سوي حرم مطهر امام رضا(ع) است. همچنین گزارشي از ديدار علما و فضلا، مسوولان مشهد مقدس، ديدارهاي عمومي و تصاويري از ایشان در این بخش کتاب گردآوري شده‌اند.

نخستین چاپ کتاب ارمغان مشهد با شمارگان سه هزار نسخه، در 255 صفحه و به بهای یکصد هزار ريال از سوی دفتر تنظیم نشر آثار آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط