یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵
مجموعه آثار نعلبندیان در لندن منتشر می‌شود

جواد عاطفه، مترجم و محقق تئاتر، از انتشار مجموعه آثار عباس نعلبندیان در 12 جلد، از سوی یک ناشر انگلیسی خبر داد. نخستین جلد این مجموعه تا 10 روز دیگر منتشر خواهد شد. عاطفه همچنین به انتشار مجلدات بعدی ترجمه مجموعه آثار «آگوست استریندبرگ» اشاره کرد.-

عاطفه به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: مجموعه 12 جلدی از آثار مرحوم عباس نعلبندیان، نمایشنامه‌نویس شهیر و فقید ایرانی با کوشش و مقدمه من در انتشارات H&S در لندن منتشر می‌شود. این مجموعه همچنین شامل نمایشنامه‌های منتشر شده و منتشر نشده، همراه با عکس‌ها، پوسترها، بروشورها و دیگر اسناد مربوط به این نویسنده است. 

وی افزود: نخستین جلد این مجموعه شامل نمایشنامه «ناگهان هذا حبیب الله...» همراه با اسنادش است که تا 10 روز دیگر وارد کتابفروشی‌ها لندن می‌شود. پس از این به فاصله هر 45 روز باقی مجلدات این مجموعه نیز منتشر خواهد شد.
 
این محقق و مترجم حوزه تئاتر در ادامه با اشاره به کیفیت نمایشنامه جلد نخست، گفت: نمایشنامه «ناگهان هذا حبیب الله...» کلاسیک‌ترین اثر نعلبندیان است که در چاپ و اجرای نخستش در سال 1351 مورد توجه چهره‌های مطرحی چون «پیتر بروک» کارگردان مشهور انگلیسی و «یرژی گروتفسکی» مبتکر تئاتر بی‌چیز، قرار گرفت. در نخستین اجرای این اثر در ایران، این چهره‌ها به همراه وزیر وقت فرهنگ فرانسه و «فرناندو آرابال» نمایشنامه‌نویس شهیر اسپانیایی از آن دیدن کردند. 

عاطفه گفت: نمایشنامه «ناگهان هذا حبیب الله...» همچنین به جشنواره نانسی فرانسه می‌رود و هم‌اکنون مشهورترین و مطرح‌ترین نمایشنامه ایرانی در جهان است. جلد دوم این مجموعه نیز به نمایشنامه «قصه غریب سفر شاد شین شنگول به دیار آدم کشان...» اختصاص دارد. 

وی در ادامه درباره هدف خود از انتشار این مجموعه گفت: هدف من از انتشار این مجموعه، فراخوانی به ایرانیان و جهانیان برای دوباره خواندن آثار عباس نعلبندیان به عنوان یکی از ارکان مهم تئاتر ایران، بوده است. 

عاطفه در پایان به روند انتشار ترجمه مجموعه آثار «آگوست استرینبرگ» نمایشنامه‌نویس مشهور سوئدی، گفت: همان‌طور که اطلاع دارید نخستین جلد از مجموعه آثار استریندبرگ یعنی نمایشنامه «سونات اشباح» سال گذشته با ترجمه من منتشر شد. هم‌اکنون نمایشنامه‌های «پاریا و یک اثر دیگر»، «مادموازل ژولی» نیز در نوبت انتشار قرار دارند. در ماه‌های آینده نیز نمایشنامه‌های «ارباب اولاف» و «نمایش یک رویا» منتشر خواهند شد. 

عباس نعلبندیان متولد 1328 در تهران، یکی از مشهورترین نمایشنامه‌نویسان معاصر ایرانی است که در سال 1368 درگذشت. 

از جمله آثار این نویسنده می‌توان به «پژوهشی ژرف و سترگ و نو در سنگواره‌های قرن بیست و پنجم زمین‌شناسی یا چهاردهم، بیستم فرقی نمی‌کند»، «اگر فاوست یک کم معرفت به خرج داده بود»، ««ناگهان هذا حبیب الله...»، «هرامسا» و «صندلی کنار پنجره بگذاریم...» اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط