چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
مافیای پخش، مشکل اصلی ناشران است

محمد احمدی، مدیر انتشارات مهدی رضایی با اشاره به مشکلات بازار کاغذ که موجب کاهش چشمگیر شمارگان آثار شده گفت: با تمامی این معضلات، مشکل اصلی ناشران بحث توزیع آثار است که اکنون به صورت مافیای پخش در آمده است._

این ناشر آثار علوم اجتماعی و روانشناسی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با بیان این مطلب عنوان کرد: متاسفانه با وجود این که مراکز پخش متعددی در بازار کتاب ایجاد شده‌اند، اما در عمل این مراکز موفق نیستند و برای ناشران تنها هزینه‌های اضافی ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال سود سالانه‌ای که به واسطه همکاری با چهار مرکز نشر برای ما حاصل می‌شود، کمتر از سود حاصل از یک ماه فروش مستقیم ماست.

وی در پاسخ به این سوال که «برای مقابله با این مشکل چه تدابیری را به کار گرفته‌اید؟» بیان کرد: ناچاریم در شرایط موجود نخستین چاپ کتاب را کمتر از هزار نسخه و تنها برای بازاریابی اثر به چاپ برسانیم تا با بررسی مخاطبان کتاب و میزان موفقیت آن برای چاپ‌های بعدی برنامه‌ریزی کنیم. در حقیقت چاپ نخست را برای بازاریابی تولید و منتشر می‌کنیم.

احمدی گفت: متاسفانه کتاب‌ها در مرحله پخش با موانع زیادی مواجه‌اند و ناشران ناچارند برای ادامه بقای خود، جامعه مخاطب خود را بیابند و آثارشان را معرفی و ارایه کنند. این امر در کنار سایر مشکلات حوزه چاپ و نشر کتاب موجب شده است، دیگر نتوانیم تنها با تکیه بر این شغل امرار معاش کنیم و ناچاریم به مشاغل دیگر نیز روی آوریم.

وی افزود: متاسفانه سپردن آثار منتشر شده به مراکز پخش کتاب موجب خواباندن سرمایه می‌شود. برای موفقیت در بازار نشر کنونی باید عضوی از این بازار بود، عضویتی که برای همه میسر نیست.

مدیر انتشارات مهدی رضایی در پایان بیان کرد: اکنون کتاب «چالش‌های والدین در برخورد با بی‌نظمی‌های کودکان و نوجوانان» اثر محسن ایمانی و الهام شیروانی را در نوبت نشر داریم. قرار است این کتاب را با شمارگان 500 نسخه در 165 صفحه به چاپ برسانیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها