چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۶
زندگی آقامحمد بیدآبادی در قاب کتاب جای گرفت

کتاب آقامحمد بیدآبادی را که دکتر علی‌اکبر ولایتی به رشته تحریر درآورده است، از سوی موسسه انتشارات امیرکبیر روانه بازار نشر شد. این کتاب پنجاه و یکمین اثر از مجموعه آفرینندگان فرهنگ و تمدن اسلام و بوم ایران به شمار می‌آید.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اثر حاضر در سه فصل نگاهی به تاریخ ایران در دوران زندگی آقامحمد بیدآبادی، زندگینامه و بیدآبادی؛ ‌احیاکننده فلسفه و عرفان در حوزه علمی شیعه در قرن دوازدهم می‌اندازد.

فصل‌های سه‌گانه کتاب آقامحمد بیدآبادی با تشریح مطالبی نظیر صفویان، اقدامات و ویژگی‌های صفویان و تاثیر آنان بر فرهنگ ایران، استیلای ابدالی‌ها، حوزه علمیه اصفهان، بیدآبادی و احیای حکمت متعالیه، بیدآبادی و عرفان شیعی، دوری از رخصت‌های شرعیه، اهمیت توبه، انواع تقوا، اصناف علما، علم و جهل، مرگ، تلاش برای اصلاح باطن، اکتفا نکردن به اسلام ظاهری، تخلیه و تحلیه، اهمیت انسان و اصناف آدمیان و توصیه‌های عملی و اخلاقی برای سالکان طریق حق می‌پردازد.

در بخشی از این نوشتار آمده است: «آقامحمد بیدآبادی را می‌توان از سرآمدان عرفای عصر خود و قرون اخیر دانست. او در اصفهان کتبی را که در عرفان نظری نوشته شده بود، تدریس می‌کرد. بیدآبادی عرفان شیعی را از بدفهمی‌ها منزه ساخت و در تربیت شاگردانی در زمینه عرفان همت گماشت، به گونه‌ای که پس از او ما شاهد طایفه‌ای از عرفان متعبد و متشرع هستیم و باید به وجهی او را بنیان‌گذار عرفان صحیح عملی شیعی بدانیم.»

نخستین چاپ کتاب آقامحمد بیدآبادی با شمارگان دو هزار نسخه، در 144 صفحه و به بهای 26 هزار ريال از سوی نشر امیر کبیر روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط