دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۴
بای سلامی:با تدابیر ویژه در حمایت از بازار نشر، رقابت حقیقی عرضه و تقاضا رقم می خورد

نویسنده مجموعه کتاب‌ها «دایرةالمعارف شغلی کشور» گفت: چنانچه تدابیری اتخاذ شود که حمایت‌های بازار نشر معطوف به مخاطبان یا همان مصرف‌کنندگان شود، آن‌ها با انتخاب خود آثار ارزشمند را تهیه می‌کنند و رقابت حقیقی عرضه و تقاضا رقم می‌خورد.-

ابراهیم ابراهیم‌ بای‌سلامی، مدير عامل موسسه دانش پارسيان، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار کرد: همچنان که دکتر روحانی در سخنان پیش از انتخابات عنوان کردند، باید فضای بازتری در عرصه فرهنگ ایجاد شود و اختیارات بیشتری به اهالی نشر تعلق گیرد. به این معنا که کنترل‌ها به جای مراحل قبل از نشر به بعد از نشر منتقل شوند.

وی افزود: در این صورت علاوه بر آن که بار دولت در این زمینه کاهش می‌یابد، اهالی فرهنگ نیز با امنیت بیشتری به تولید محتوا می‌اندیشند. همچنان که این اتفاق درباره رسانه‌ها و مطبوعات نظیر روزنامه‌ها می‌افتد، این آثار به رغم اهمیت و حساسیتی که در جامعه دارند، همواره پس از انتشار مورد بررسی و کنترل قرار می‌گیرند و در صورت بروز مشکل در نسخه‌های بعدی تصحیح می‌شوند.

نویسنده مجموعه کتاب‌های‌ «دایرةالمعارف شغلی کشور» در بخش دیگری از مطالبات فرهنگی بیان کرد: چنانچه حمایت‌ها به بازار نشر یعنی مصرف کنندگان تولیدات فرهنگی و کتاب معطوف شوند، توان و قدرت خرید و انتخاب مخاطبان افزایش می‌یابد و با انتخاب آثار ارزشمند در حقیقت زمینه‌های تولید مکتوبات فاخر افزایش می‌یابد، به این معنا که مصرف‌کنندگان با انتخاب و تهیه کتاب‌های مفید و مورد نیاز خود، حمایت‌های دولتی را معطوف به آثار خوب می‌کنند، در چنین شرایطی دیگر حمایت‌های یکسانی از آثار متوسط و ارزشمند صورت نمی‌گیرد و رقابت معنای حقیقی خود را پیدا می‌کند.

وی افزود: با افزایش قدرت خرید مخاطبان که نیازمند تدابیری در این زمینه است، تولیدکنندگان ناچار می‌شوند بر اساس ذائقه مخاطبان و نیاز بازار تولیدات خود را ارتقاء دهند، در چنین شرایطی دیگر مصرف‌کنندگان ناچار نیستند به تولیدات بازار اکتفا کنند و آن‌ها هستند که مسیر تولیدات را انتخاب می‌کنند.

بای‌سلامی ایجاد تعامل رو در رو میان مصرف‌کنندگان بازار نشر یا همان مخاطبان کتاب و ناشران را از رخدادهای مهم و ضروری دانست که با حمایت از مصرف‌کنندگان قوام می‌یابد و عرضه و تقاضا رابطه مناسب خود را خواهد یافت. به این معنا که تقاضا مسیر عرضه را تعیین می‌کند نه آن که عرضه بر میزان تقاضا اثرگذار باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط