دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
منتظرظهور: مشکل نویسندگان جوان فقدان فلسفه و تجربه زندگی است

فریبا منتظرظهور به بهانه انتشار مجموعه داستان «آنیش» گفت که تعدادی از نویسندگان جوان در سن‌های کم و بدون تجربه‌ای از زندگی، داستان‌‌هایشان را نوشته و منتشر می‌کنند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، منتظرظهور درباره موضوع کتاب تازه‌اش که امسال از سوی انتشارات به‌نگار منتشر ‌شده است، توضیح داد: در داستان‌های این کتاب اغلب مسایل زنان و دغدغه‌ها و مشکلات این قشر را مد نظر داشته‌ام و موضوعات مد نظرم دربرگیرنده مضامین اجتماعی نیز هست؛ برای مثال در داستانی به ورزش حرفه‌ای زنان اشاره کردم و تا حدودی این موضوع را در طی داستان محور قرار داده‌ام.

وی افزود: با توجه به این که من به زبان و روایتی پیچیده، سخت و دشوار در نوشتن معتقد نیستم، همچون آثار پیشینم از زبانی ساده و روان برای روایت داستانم بهره برده‌ام. 

وی در ادامه درباره کتاب‌هایی که از نویسندگان جوان منتشر می‌شود نیز توضیح داد: به نظر من مشکل است که این نویسندگان را با اولین رمان یا مجموعه داستانشان قضاوت کرد، زیرا باید در طی زمان کارهای دیگری از آن‌ها دید اما تعدادی از این نویسندگان در حالی کتاب‌هایشان را وارد بازار کتاب می‌کنند که  سن و سال کمی دارند و بی آن‌که تجربه‌ای از زندگی داشته باشند، نوشتن را آغاز کرده‌اند.
 
این نویسنده ادامه داد: آنچه سبب مشکلات ادبیات ما در این قشر شده است، خلع تکنیک و ناتوانی در نوشتن نیست، مشکل در فقدان فلسفه و تجربه زندگی است. 

وی با ذکر این موضوع که نویسندگان داستان‌های کوتاه باید قدرت بسیاری در نوشتن داشته باشند، افزود: به نظر من داستان کوتاه بسیار جدی‌تر از رمان است؛ یک داستان کوتاه در 5 یا 6 صفحه نوشته می‌شود، پس نویسنده باید صاحب نثری خوب و زبان قوی باشد و این موضوع با تمرین و ممارست در نوشتن ایجاد می‌شود. در حال حاضر رمان مخاطبان خاص خودش را دارد و چون رمان فضای بیشتری را برای کار در اختیار نویسنده قرار می دهد، تعداد بسیاری از نویسندگان جوان رمان را برای کار اول خود انتخاب می کنند. 

فریبا منتظرظهور نویسنده حوزه های بزرگسال و کودک و نوجوان است. از آثار وی می‌توان به کتاب‌هایی چون «هیاهو کوهسار»، «هرازگاهی بنشین» و مجموعه داستان «رویای من این است» اشاره کرد. 

رمان «آنیش» در 164 صفحه، با شمارگان هزار نسخه، قیمت هفت هزار تومان از سوی انتشارات به نگار منتشر شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها