شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۹
جلد سوم كتاب «شرح عرفانی بر غزلیات فضولی» در باکو رونمایی شد

مراسم رونمایی از جلد سوم كتاب «شرح عرفانی بر غزلیات فضولی» با حضور جمعی از استادان دانشگاه و نخبگان آذری و علاقه‌مندان به شعر در رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در باكو برگزار شد. فضولی یکی از شاعران ترکی آذربایجان در سده دهم است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از اداره كل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در اين مراسم، محسن پاک‌آئین، سفیر جمهوری اسلامی ایران، در سخنانی محمد فضولی، شاعر و ادیب ترک را دارای شخصیتی جهانی دانست که در یک موقعیت جغرافیایی نمی‌گنجد و او را مربوط به تمام جهان دانست.
 
وی تاکید کرد که همین امر سبب شده سازمان یونسکو سال 1994 را سال محمد فضولی بنامد. 

پاک‌آئین، وجود فضولی را حلقه اتصال مردم ایران با آذربایجان دانست و گفت که این شاعر نقش مهمی در دوستی دو ملت ایران و آذربایجان و همچنین وحدت با اهل سنت داشته است.

پاک‌آئین در پایان ضمن قدردانی از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای انتشار کتاب شرح عرفانی غزلیات فضولی، اظهار امیدواری کرد که استادان و دانشجویان از این کتاب ارزشمند استفاده کنند.

پروفسور مهدی کاظم اف، رییس کرسی زبان فارسی دانشگاه دولتی باکو نیز یکی دیگر از حاضران در این مراسم بود که از دشواری تالیف و ارزشمند بودن اثر یاد کرد و گفت که عسگر شاهی، مولف این اثر، به خوبی از عهده کار برآمده است.

در ادامه عسگر شاهی، منشا غزل‌های فضولی را مفاهیم الهی و قرآن عنوان کرد و گفت: برای این شرح از منابع فراوانی در حوزه عرفان استفاده شده است.

در پایان این مراسم از عسگر شاهی، مولف، پروفسور شاهین فاضل، ویراستار و حاج مایل، مترجم کتاب نیز از سوی رایزنی فرهنگی قدردانی شد. 

فضولی از بزرگترین شاعران ترکی آذربایجانی در سده دهم است که با سه زبان ترکی، فارسی و عربی آشنا بود و به هر سه زبان شعر می‌سرود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها