شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸
انتشار «گفتمان‌های سیاست خارجی آمریکا و دانش روابط بین‌الملل»

«گفتمان‌های سیاست خارجی آمریکا و دانش روابط بین‌الملل» عنوان اثری از حیدرعلی مسعودي است که توسط گروه غرب شناسی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، این اثر که در حوزه فرهنگ و مطالعات اجتماعی پدید آمده است به این سوال می‌پردازد که «رویه‌هاي سیاست خارجی آمریکا و  دانش مسلط روابط بین‌‌الملل در این کشور چیست؟» و «در دو دهه گذشته چه رابطه معناداري با یکدیگر داشته‌اند؟»

هدف این کتاب، گشودن عرصه جدید تحقیقات روابط بین الملل در ایران، یعنی سیر تحول دانش روابط بین الملل نسبت با مولفه‌هاي بیرونی به ویژه در حوزه عمل سیاسی به عنوان نخستین گام در مسیر پرورش تفکر بالنده علمی در کشور است. 

همچنان که درمعرفی این نوشتار عنوان شده است، در سال‌هاي اخیر، علوم انسانی و اجتماعی مورد توجه جدي‌تر مراکز سیاستگذاري قرار گرفته و هر محقق دغدغه‌مندي را به بررسی و کاوش در ریشه‌هاي تاریخی شکل گیري این رشته‌هاي علمی، فراخوانده است. اهمیت این پژوهش در این است که می‌تواند زمینه‌هاي مشترك گفتمان‌هاي رسمی ـ علمی روابط بین الملل در آمریکا را نشان دهد و از این طریق، استادان دانشگاه و سیاستگذاران خارجی کشور را به تقویت بسترهاي مشترك بین نظریه و عمل روابط بین‌الملل در ایران راغب کند.

این کتاب در شش فصل تنظیم شده است. فصل نخست ادبیات موجود را بررسی می‌کند. در فصل بعدی روش تحلیل گفتمان و منطق انتخاب متون شرح داده شده است. فصل سوم به تناظر گفتمانی سیاست خارجی و دانش روابط بین الملل در آمریکا در دوره بوش پدر اختصاص دارد. 

فصل چهارم دوره «بیل کلینتون» را می‌کاود. مولف در فصل پنجم به دوره بوش پسر توجه دارد. فصل پایانی نیز وقایع و سیاست‌های دوره اوباما، رییس جمهور کنونی آمریکا را تاکنون بررسی می‌کند. 

نخستین چاپ کتاب «گفتمان‌های سیاست خارجی آمریکا و دانش روابط بین‌الملل» را سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با شمارگان هزار نسخه در 432 صفحه به بهای 15 هزار تومان در قطع رقعی منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها