پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
بیان زیبایی‌های ادبی قرآن با تکیه بر دانش بدیع

کتاب «زیباشناسی قرآن از نگاه بدایع» دومین کتاب از سلسله مباحث زیباشناسی قرآن، به قلم حسن خرقانی در پی آن است تا زیبایی‌های ادبی قرآن را با تکیه بر دانش بدیع بازشناسی کند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در متن این کتاب طرح‌های گوناگونی برای شناسایی نمودهای زیبایی در سخن ارایه شده است اما تبیین زیبایی‌های قرآن در قالب آن‌ها دشواری‌هایی را به بار خواهد آورد؛ مانند کلی و پیچیده کردن تقسیمات و وجود تکرار و تداخل میان آن‌ها. 

به عقیده مولف کتاب «بهتر است طرحی که به بررسی زیبایی‌های قرآن می‌پردازد، برگرفته از ساختار خود قرآن باشد.» از این رو ،نویسنده کتاب پس از فصل نخست با استفاده از حوزه‌های مختلف زیبایی‌شناسی به‌ویژه ابداع، طرحی متناسب با ساختار قرآن را مطرح کرده و در آن به بررسی نکته‌های زیبایی‌شناختی در این نظام واره آسمانی پرداخته است.

کتاب زیباشناسی قرآن از نگاه بدایع در هفت فصل به قلم حجت‌الاسلام دکتر حسن خرقانی، استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی تدوین و تنظیم شده است. فصل نخست درآمدی بر زیباشناسی ادبی قرآن و مقدمه‌ای برای دیگر فصل‌هاست. در این فصل مقدمات لازم برای شناخت زیبایی‌های قرآن بررسی می‌شوند و به زیباشناسی سخن در علوم ادبی و از دیدگاه زبان‌شناسی و نقد توجه شده است.

در فصل دوم با موضوع همگونی‌های واژگانی در قرآن کریم، زیبایی‌‌ها و آرایه‌هایی که مربوط به واژگان قرآن کریم می‌شوند، در پنج محور همگونی کامل واژگانی یا جناس تام، همگونی دو واژه با اختلاف در برخی عناصر یا جناس غیر‌تام، همگونی در ریشه، همگونی در ریخت و همگونی در شکل بررسی شده‌اند.

فصل سوم به موضوع هماهنگی میان فصول آیات قرآن کریم اختصاص دارد. این موضوع یکی از گسترده‌ترین آرایه‌ها و بحث‌انگیزترین بخش‌های قرآن کریم محسوب می‌شود و زیبایی‌های پایان آیات و ظرافت‌های آن در حد توان قلم به تصویر کشیده شده است.

فصل چهارم کتاب شامل تکرارهای هنری در قرآن کریم است. در این فصل گونه‌های تکرار در قرآن کریم که جنبه زیباشناختی دارند، در چهار محور تکرارهای آوایی، تکرارهای واژگانی، تکرار عبارت و تکرارهای نحوی بررسی شده‌اند.

فصل پنجم تضادها و تقابل‌های ادبی در قرآن کریم را معرفی و سه موضوع تضاد، تضاد‌نمایی و تقابل در قرآن مجید از جنبه ادبی و زیباشناختی را با ذکر نمونه‌هایی تشریح کرده است. فصل ششم هم به آرایه‌های بیانی در قرآن کریم اختصاص دارد. این فصل پس از معرفی اجمالی سر‌فصل‌های علم بیان، آرایه‌هایی  بدیع را که جنبه بیانی دارند، معرفی می‌کند.

در فصل پایانی هم آرایه‌های ترتیبی در قرآن مجید بیان می‌شوند. این فصل مجموعه‌ای از آرایه‌های ادبی در قرآن را شامل می‌شود که تمامی آن‌ها به عنصر ترتیب و چگونگی نظم اجزای سخن باز می‌گردند.

چاپ نخست کتاب زیباشناسی قرآن از نگاه بدایع با شمارگان یک ‌هزار نسخه، در 448 صفحه و بهای 16 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط