سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۸
جلوه‌هایی از زیبایی‌های قرآن در ویترین کتابفروشی‌ها نمایان شد

کتاب «قرآن و زیبایی‌شناسی» جلد نخست از سلسله مباحث زیبایی‌شناسی قرآن، اثری میان‌رشته‌ای است که به تشریح دانش زیبایی‌شناسی و آموزه‌های زیبایی‌شناختی قرآن می‌پردازد و جلوه‌هایی از زیبایی‌های آن را معرفی می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب حاضر در چهار فصل به قلم حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر حسن خرقانی نخستین حلقه از سلسله آثاری است که نگارنده با موضوع زیبایی‌شناسی قرآن و با تاکید ویژه مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی در راستای شناخت بهتر قرآن و بهره‌وری از اقیانوس بی‌کران آن، تالیف شده است.

فصل نخست کتاب به تعریف زیبایی‌شناسی و پیشینه آن و همچنین دیدگاه‌های زیباشناسان و مکتب‌های مختلف زیبایی‌شناسی پرداخته است. در این فصل پس از آشنایی با دانش زیبایی‌شناسی، پیشینه آن از یونان باستان و دیدگاه‌های فلاسفه‌ای مانند افلاطون و ارسطو و فلوطین آغاز و بعد از آن گذری بر نگره‌های زیبایی‌شناختی سنت آوگوستین و توماس آکویناس در قرون وسطی می‌شود.

در فصل دوم مفاهیم و موضوع‌های زیبایی‌شناسی بررسی می‌شوند. در این فصل پنج واژه زیبایی، شکوه‌مندی، زشتی، هنر و زیبایی‌شناسی شرح و سپس تبیین شده‌اند. چیستی زیبایی، انواع زیبایی، اصول و نشانه‌های زیبایی، عوامل اثرگذار در حکم به زیبایی و نگرش زیبایی‌شناختی، از عناوین محوری مباحث این فصل‌اند.

فصل سوم به مفاهیم و نگره‌های زیبایی‌شناختی در قرآن کریم اختصاص دارد. در این فصل ابتدا مقدمه‌ای درباره رابطه قرآن کریم و زیبایی‌شناسی آورده و سپس به واژه‌شناسی زیبایی در قرآن کریم پرداخته شده است. پدیده‌های زیبایی‌شناختی در قرآن، زیبایی انسان، زیبایی‌های طبیعت و حیوانات، زیبایی آسمان، ابزارهای زیبا‌سازی و نشانه‌های زیبایی در قرآن کریم، از جمله بحث‌های مطرح شده در این فصل کتاب‌اند.

فصل چهارم کتاب «قرآن و زیبایی‌شناسی» قرآن را زیباترین و هنری‌ترین سخن معرفی می‌کند. نگاهی زیباشناسانه به آیه‌هایی از قرآن مجید، اعجاز قرآن، زیباشناسی اسلوب‌ها و اجزای بیانی قرآن، زیبایی و هنر در قرآن، تفسیرهای زیباشناسانه قرآن و زیباشناسی سخن اهل بیت (ع) مباحثی‌اند که در این فصل مطرح شده‌اند.

چاپ نخست کتاب قرآن و زیبایی‌شناسی با شمارگان یک‌هزار نسخه، در 288 صفحه و به بهای هفت هزار و 500 تومان از سوی انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط