سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴
«دموکراسی یا دموقراضه» شجاعی به چاپ دوم رسید

کتاب «دموکراسی یا دموقراضه» سیدمهدی شجاعی، که به درخواست نویسنده پس از چاپ در بازار کتاب توزیع نشده بود، پس از چهار سال به دست مخاطبان رسید. این اثر به تازگی در نوبت دوم چاپ راهی بازار کتاب شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب(ایبنا)، چاپ نخست کتاب «دموکراسی یا دموقراضه» در بیست و ششمین دوره نمایشگاه کتاب ارایه شد و در کمتر از یک ماه به چاپ دوم رسید. 

این کتاب روایتی روان از پژوهشی تاریخی است. 

نویسنده در بخشی از کتاب توضیح می‌دهد که داستان این اثر در زمان‌های بسیار بسیار قدیم، که سال‌هاست به کلی از حافظه تقویم‌ها پاک شده، در سرزمینی بسیار بسیار دور به اسم غربستان که امروزه بعید است برروی کره زمین، نام و نشانی از آن باقی مانده باشد، اتفاق می‌افتد. 

شجاعی این کتاب را در چهارده فصل نگاشته و از نام‌هایی چون «شروع ماجرا»، «از اینجا به بعد ماجرا»،‌ «همه گذشتگان همه جور فحش بوده‌اند»، «کسی که بیشتر می‌بیند، بیشتر می‌دزدد»، «پادشاه بچه محل خداست»، «دزدی کار زشتی است، مگر برای اهداف متعالی» برای فصل‌های این کتاب استفاده کرده است. 

در بخش آغازین فصل ششم از این کتاب نیز می‌خوانیم: «در میان همه بحث‌ها و گفت‌وگوها و سخنرانی‌های دموقراضه، تنها جایی که رگه‌هایی از تواضع و فروتنی به چشم می‌خورد، جایی است که مساله دزدی مطرح می‌شود. 

مشهورترین جمله پادشاه در چنین مجامع و محافلی این است که: همه شما در این امر استادید و من مقابل شما درس پس می‌دهم.» این‌گونه تشویق و اکرام پادشاه و بخصوص تواضع و فروتنی‌اش در مقابل زیردستان، سبب می‌شود که آن‌ها وظایفشان را با دلگرمی و احساس مسوولیت بیشتری انجام دهند و اگر هم اصول و قواعد تازه یا روش‌های پیچیده‌تری را کشف کردند، آن‌ها را با فروتنی، در اختیار پادشاه بگذارند.»

 چاپ دوم کتاب «دموکراسی یا دموقراضه» در 192 صفحه، با شمارگان پنج هزار نسخه به قیمت هشت هزار تومان به چاپ رسیده است.

شجاعی متولد ۱۳۳۹ تهران است. وی در سال ۱۳۵۶ پس از گرفتن دیپلم ریاضی، به دانشکده هنرهای دراماتیک وارد شد و در رشته ادبیات دراماتیک به ادامه تحصیل پرداخت.

شجاعی حدود هشت سال مسوولیت صفحه‌های فرهنگی و هنری روزنامه جمهوری اسلامی و سردبیری ماهنامه صحیفه را به عهده داشت. وی سال‌های متمادی سردبیر مجله رشد جوان و همزمان مدیر انتشارات برگ بود.

مسؤولیت داوری چند دوره از جشنواره فیلم فجر، جشنواره تئاتر فجر، جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان و جشنواره مطبوعات از فعالیت‌های هنری و فرهنگی او طی سال‌های ۶۵ تا ۷۵ به‌شمار می‌روند.

فیلمنامه‌های «بدوک»، «دیروز بارانی» و «پدر» کارهای سینمایی مشترک او با مجید مجیدی و فیلم‌نامه «چشم خفاش» و «قلعه دبا» کارهای سینمایی مشترک او با بهزاد بهزادپور هستند. از دیگر فیلم‌نامه‌های سیدمهدی شجاعی، می توان به «کمین» و «آخرین آبادی» اشاره کرد که از سوی کانون پرورش فکری کودکان ساخته شده‌اند.

همچنین کتاب‌های «کشتی پهلو گرفته» ، «پدر، عشق و پسر» ، «آفتاب در حجاب» ، «از دیار حبیب» ، «شکوای سبز» ، «خدا کند تو بیایی» و «دست دعا، چشم امید» حاصل تجربه‌های او در زمینه ادبیات مذهبی هستند.

رمان «کمی دیرتر» و فیلمنامه‌های «چشم خفاش»، «تیر چراغ برق» با همکاری مجید مجیدی و بهزاد بهزادپور از تازه‌ترین آثار شجاعی در زمینه داستان و فیلمنامه نویسی‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها