دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰
کاش نیازی نبود در برابر کتابفروشان گردن کج کنیم!

کارشناس انتشارات «اقتصاد فردا» یکی از بزرگترین مشکلات حوزه نشر را دستمزد 30 تا 35 درصدی کتابفروشان برای فروش آثار دانست و گفت: چنانچه تدابیری اندیشیده می‌شد تا آثار بی‌واسطه به دست مخاطبان و دانشجویان برسد، دیگر نیازی نبود در برابر کتابفروشان گردن کج کنیم.-

محمدتقی کوهپایه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: اکنون دو کتاب «اصول بیمه» نوشته لطفعلي بخشي و «تاریخچه کامپیوتر در ایران» را در نویت نشر داریم. البته کتاب نخست دومین چاپ خود را تجربه می‌کند.

وی با اشاره به این که در سال جاری موفق به انتشار  کتابی نشده‌ایم، گفت: یکی از دلایل این امر را افزایش بهای کاغذ و کاهش توان مالی مردم می‌دانم.

کارشناس انتشارات «اقتصاد فردا» افزود: اکنون ناشر برای چاپ یک کتاب  200 صفحه‌ای‌ با شمارگان دو هزار نسخه، دست کم به 10 میلیون تومان سرمایه نیاز دارد. گذشته از آن، مساله بازگشت سرمایه و فروش اثر هم مطرح است. متاسفانه در این وضعیت کتابفروشان نیز مبلغ 30 تا 35 درصد بهای پشت جلد کتاب را برای فروش اثر از ناشران طلب می‌کنند که بهای گزافی است و موجب بالا رفتن هزینه کتاب هم می‌شود.

کوهپایه اظهار کرد: چنانچه بتوانیم به شکل مستقیم و بدون واسطه کتاب‌ها به ویژه آثار دانشگاهی را به دست مخاطبان برسانیم، می‌توان بهای کتاب را تاحدی کنترل کرد و آثار بیشتری را به چاپ رساند و فروخت.

کارشناس حوزه نشر با اشاره به مغفول ماندن کتاب در کشور ما از پایین بودن شمارگان کتاب‌ها شکایت کرد و گفت: متاسفانه اکنون نویسندگان و آثار در انتظار نشر بسیارند اما ناشران به دلیل وضعیت کنونی بازار ناچارند کتاب‌هایی را که به فروش آن‌ها اطمینان دارند به چاپ رسانند. ما هم کتاب‌های دانشگاهی که مطمئنیم دانشجویان به آن نیاز دارند، در دست نشر داریم.

کوهپایه بیان کرد: چنانچه تدابیری در راستای ارایه بن کتاب به دانشجویان و سایر علاقه‌مندان این حوزه ارایه شود، تا حدی مشکلات حوزه نشر کاهش می‌یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها