شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶
داستان پسری که در 50 سالگی به دنیا آمده، روایت شد

محمدرضا شمس، نویسنده کودک و نوجوان، از نگارش دومین جلد از رمان «عمه گیلاس» اثری از مجموعه طرح رمان نوجوان امروز خبر داد و گفت: مجلد دوم عمه گیلاس درباره پسری است که در خیال زندگی می‌کند و می‌پندارد که در 50 سالگی به دنیا آمده است.-

شمس، درباره جدیدترین اثرش به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: «عمه گیلاس» عنوان رمانی است که در چارچوب طرح رمان نوجوان امروز به نگارش در آمده است. نخستین جلد از این مجموعه را سال گذشته به کانون سپردم که منتشر شد.

وی ادامه داد: این رمان درباره پسری است که در خیال زندگی می‌کند و بر این باور است که در 50 سالگی به دنیا آمده است و باید تصمیم بگیرد که به سمت قبل یا بعد از 50 سالگی حرکت کند.

نوسنده کتاب «پیازی که گرمش بود»، یاد آورد شد: این پسر در نهایت تصمیم می‌گیرد که به سمت کودکی‌اش برود و در این در این میان اتفاقات واقعی زندگی‌اش با خیالات همراه میِ‌شوند.

وی اضافه کرد: در کنار این خیال‌بافی‌ها داستان پدر این پسر که از محل کارش اخراج شده است، همراه با این داستان‌ها روایت می‌شود. 

به گفته این داستان‌نویس، این رمان را انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر خواهد کرد.

«عمه گیلاس» با وجود این که نشانگر تخیل نویسنده خود است اما شباهت‌هایی نیز به فیلم «بنجامین باتن» دارد. 

شمس متولد تهران است. وی سال اول هنرستان، با گروه تئاتر مرکز رفاه خانواده نازی‌آباد آشنا شد. در این گروه با بازیگرانی مانند پرویز پرستویی همکاری کرد. پیامد این همکاری، بازی در نمایش‌های «خانه بارانی»، «چشم در برابر چشم» و «شب» بود. او در کنار بازیگری، هم شعر می‌گفت و هم نمایشنامه می‌نوشت. 

وی پس از انقلاب اسلامی، همکاری خود با نشریه «کیهان بچه‌ها» را آغاز کرد. نخستین شعر او به نام «نیلوفر من» در سال‌های نخست انقلاب به چاپ رسید و پس از آن به نوشتن داستان پرداخت. محمدرضا شمس بعدها با مجله های رشد نوآموز، کودک و دانش آموز، سروش کودک و نوجوان، باران ،سلام بچه‌ها، پوپکو گلک همکاری کرد.

نخستین کتاب این نویسنده با عنوان «اگر این چوب مال من بود»، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسید. بعدها با انتشارات سروش، امیرکبیر، مدرسه، قدیانی، پیدایش، افق، محراب قلم، به نشر، حنانه، شباویز، و رویش همکاری داشت. حاصل این همکاری، چاپ بیش از 30 عنوان کتاب است.

از آثار او می‌توان به «خورشيد مال كيه؟»، «كلوچه خانم»، «دختره خل و چل»، «دزدى كه پروانه شد» و «صبحانه‌ى خيال» اشاره کرد.

شمس تاکنون جوایزی چون، لوح تقدير كتاب سال كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان، كتاب سال سلام، قصه‌ سال مجله‌ سروش كودک، لوح زرين جشنواره مطبوعات كانون پرورش فكرى كودكان، كتاب سال شوراى كتاب كودک و ديپلم افتخار از IBBY، انجمن فرهنگي را از آن خود کرده است. 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط