سه‌شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
مکتوباتی به قلم آیت‌الله جوادی آملی درباره رسول رحمت(ص)

جلدهای هشتم و نهم «تفسیر موضوعی سیره رسول اکرم (ص)» و کتاب «پیامبر رحمت(ص)» به قلم آیت‌الله جوادی آملی از سوی انتشارات اسراء منتشر و معرفی شدند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در جلد هشتم «تفسیر موضوعی سیره رسول اکرم» خدای سبحان، پيامبر اكرم(ص) را مهيمن بر ساير پيامبران و كتاب او را مهيمن بر ديگر كتاب‌های آسمانی بيان می‌كند. بنابراین، بايد در سيره آن حضرت(ص) بيش از سيره ساير انبياء بحث كرد. رسول خاتم(ص) كه افضل همه انبياء است، ضمن برخورداری از مزايای نبوت عامه، مزايای خاص ديگر پيامبران را هم داراست. همچنين آن حضرت(ص) ويژگی‌هایی دارند كه ديگر رسولان از آن‌ها بی‌بهره‌اند.

هشتمين برگ از دفتر زرين «تفسير موضوعي قرآن كريم» به بررسی و تبيين سيره رسول اكرم(ص) در قرآن می‌پردازد و موضوعاتی نظیر شاخصه‌های برتری رسول اكرم (ص) بر پيامبران، احتجاج‌های توحيدی رسول اكرم (ص)، سيره توحيدی و شئون رسول اكرم (ص) و سيره رسالتی پيامبر اكرم (ص) را در چهار بخش دربر می‌گیرد.

جلد هشتم تفسیر موضوعی سیره رسول اکرم به مباحثی درباره «اصل ثابت و حاكم بر جهان هستی، پايداری سلسله انبياء، فرزندان معنوی ابراهيم خليل، تفاضل بين انبياء، جامع مزايای نبوت، شاخصه‌های برتری رسول اكرم(ص) بر پيامبران، بشارت حضرت مسيح(ع)، ره‌آورد آسمانی رسول اكرم(ص)، خاتميت رسول اسلام(ص)، مظهر ليس كمثله شي‏ء، عبوديت رسول اكرم(ص)، قصور عربی مبين در بيان مقامات پيامبر(ص)، اولين صادر، جز وحی نمی‏گويد، مصونيت پيامبر در سنت و سيره و آيينه‏دار جمال و جلال» می‌پردازد.

همچنین به علت گستردگی مباحث مربوط به سيره رسول اكرم (ص) در قرآن، نهمين حلقه از حلقه‌های ذهبيه «تفسير موضوعی قرآن كريم» هم به سيره آن حضرت(ص) اختصاص دارد. تشنگان معارف ناب در اين جلد با مباحثی مانند عصمت و اعجاز و معارج پيامبر اكرم(ص)، رسالت جهانی پيامبر(ص) و وظايف ديگران در قبال آن، سيره احتجاجی رسول اكرم(ص)، سيره آن حضرت(ص) در ياد معاد، سيره رسول اكرم(ص) در توجه به قرآن و وصايا و مواعظ قرآنی رسول اكرم (ص) در 10 بخش سيراب می‌شوند.

آیت‌الله جوادی آملی در این اثر به مطالبی از قبیل «عصمت، اعجاز و معراج پيامبر اكرم(ص)، عصمت پيامبر(ص)، ملكه عصمت، عصمت علمی، عصمت عملی، نيل به مقام عصمت، معصوم می‏تواند گناه كند، امتناع عادی صدور گناه از معصوم، عصمت الهی، مراحل آلودگي به گناه، نظريه متكلمين و حكما درباره عصمت انبياء و مدبرات امر، شاگردان انسان كامل و معجزات انبياء» توجه دارد.

کتاب «پيامبر رحمت» هم به مباحثی در حوزه ويژگی‌های مشترک پيامبران، عصمت، پيامبر افضل، منزلت رسول اعظم(ص)، احاطه علمی رسول اکرم(ص) و سيره توحيدی پيامبر(ص) به رشته تحریر درآمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط