یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲
پایگاه اصلی مطالعه دانش‌آموزی و دانش‌پژوهی بودن، آرزوی کتابخانه‌هاست

سیدرضا موسوی، مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 شهرداری تهران ضمن اعلام برنامه‌های مطالعاتی فصل تابستان این مرکز گفت: یکی از اهداف هر کتابخانه تبدیل شدن آن به پایگاه اصلی مطالعه برای دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی، هنری منطقه 20، سیدرضا موسوی در ارتباط با برنامه‌های کتابخانه‌های جنوب تهران در فصل تابستان اظهار کرد: کتاب و کتابخوانی همواره یکی از شاخصه‌های مهم اعتلای فرهنگی جوامع به شمار می‌آید و به عنوان یکی از مهم‌ترین و پویاترین وسایل انتقال آگاهی، تفهیم و اندیشمندی از جایگاه ویژه‌ای در توسعه فرهنگ و تمدن هر ملتی برخوردار است. 

رییس فرهنگسرای ولاء‌ ضمن اشاره به ضرورت توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین مردم جنوب تهران گفت: این مدیریت با برخورداری از سه کتابخانه در محدوده شهر ری دارای جایگاه ممتازی در این زمینه در مجموعه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. 

موسوی با معرفی کتابخانه‌های این منطقه عنوان کرد: کتابخانه 13 آبان، کتابخانه شیخ کلینی(ره) و کتابخانه شیخ صدوق(ره)، سه کتابخانه این مجموعه‌اند که از این میان کتابخانه 13 آبان به عنوان بزرگترین و غنی‌ترین کتابخانه جنوب پایتخت شناخته می‌شود. 

مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 در ارتباط با امکانات و ویژگی‌های این سه کتابخانه افزود: کتابخانه 13 آبان سال 87 با زیربنای دو هزار و 500 متر مربع در شهرک 13 آبان، خیابان مولایی جنوبی، کوچه عطری تسسیس شد و مجموعه 32 هزار جلدی کتابخانه 13 آبان که اخیرا با اهدای دو هزار جلد کتاب از سوی کتابخانه ملی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، غنی‌تر شده است، دارای کتاب‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون دین، فلسفه، روانشناسی، علوم اجتماعی، زبان، علوم محض، هنر، تاریخ، جغرافیا، علوم کاربردی است. 

رییس فرهنگسرای ولاء ادامه داد: کتابخانه 13 آبان که 6 هزار و 200 عضو ثابت و دو هزار عضو فعال دارد، دارای بخش‌های مخزن، دو سالن مطالعه بانوان و آقایان به صورت مجزا هر کدام به ظرفیت 150 نفر، بخش مرجع، کودکان، سایت رایانه‌ای، مرکز آموزش، تالار اجتماعات 120 نفره و منابع به روز است و اعضا برای دستیابی به کتاب‌های مورد نیاز به سیستم جست‌وجوی اینترنتی دسترسی دارند. بخش کمک آموزشی این مرکز نیز شامل سه هزار جلد کتاب، مشاوره‌های انفرادی و گروهی درسی و برگزاری دوره‌های تقویتی و کنکور است. 

موسوی در ارتباط با کتابخانه شیخ کلینی(ره) توضیح داد: این کتابخانه با زیربنایی به مساحت یک‌هزار و 100 مترمربع در خیابان فدائیان اسلام، خیابان 45 متری شهرری(بلوار شهیدکریمی)، سال 1375 تاسیس شد و با 10 هزار عضو، یکی از کتابخانه‌های فعال است. این مرکز هر روز به جز ایام تعطیل از ساعت 8 تا 21 به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کند. 

وی گفت: واحدهای مختلف کتابخانه شیخ کلینی شامل دو سالن مطالعه مجزا(وی‍‍ژه خواهران و برادران) هر کدام به ابعاد 115 مترمربع و با ظرفیت 200 نفر، بخش امانت، بخش مرجع، نشریات، کودکان و نوجوانان، نابینایان، واحد سمعی و بصری، بخش تازه‌های کتاب، واحد مشاوره و واحد آموزش می‌شود. 

وی با اشاره به کتابخانه نابینایان بصیرت افزود: بخش نابینایان این کتابخانه اواخر بهمن ماه سال 82 به منظور ارایه خدمات به نابینایان شروع به فعالیت کرده و در میان کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری رتبه نخست را دارد و عضویت در این بخش به صورت رایگان است. 

موسوی درباره کانون نویسندگان گفت: نخستین کانون نویسندگان جوان شهرری افتتاح و کارگاه «نرم افزار‌ها و بانک‌های اطلاعاتی» ویژه روشندلان در این کتابخانه برگزار می‌شود. 

مدیرت فرهنگی هنری منطقه 20 ادامه داد: در این کانون کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان‌نویسی با حضور استادان برجسته حوزه ادبیات کشور، رونمایی و نقد کتاب و اردوهای علمی ـ فرهنگی ادبی برگزار می‌شود. 

رییس فرهنگسرای ولاء درباره کتابخانه شیخ صدوق(ره) گفت: این کتابخانه عمومی سال 1375 در محدوه دولت‌آباد تاسیس شد که شامل مخزن، کتابخانه کودکان و نوجوانان، دو سالن مطالعه مجزا ویژه خواهران و برادران با ظرفیت 275 نفر، کلاس‌های آموزشی و سالن اجتماعات است. این کتابخانه با بیش از سه هزار مراجعه‌کننده در ماه دارای 33 هزار و 400 جلد کتاب همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 8 تا 21 آماده خدمات کتابخانه‌ای ارایه می‌دهد. 

وی با اشاره به فعالیت‌های جانبی این کتابخانه‌ها گفت: هر سه مجموعه در راستای رسالت فرهنگی آموزشی خود و به منظور غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در فصل تابستان، به اجرای برنامه‌های متنوعی از جمله فعالیت‌های تخصصی کودکان، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی، برپایی سمینارها و کنفرانس‌ها، برپایی نمایشگاه‌ها، نمایش فیلم، رویدادهای ادبی، اجرای نمایش و برگزاری سخنرانی و جلسات بحث و گفت‌وگو می‌پردازند. 

موسوی ادامه داد: کارگاه‌های قصه‌گویی و داستان‌نویسی، جلسات ادبی نقد کتاب با حضور کارشناسان زبده، برگزاری کلاس‌هایی نظیر دوره‌های روخوانی و تفسیر قرآن کریم، کلاس‌های «اتاق بازی» و «کلبه شادی» برای کودکان، برپایی کلاس‌های مهارتی مانند کامپیوتر، زبان انگلیسی، فوریت‌های پزشکی، دوره‌های هنرهای خانگی و کارگاه‌های مشاوره شماری از فعالیت‌های جانبی این سه مرکز فرهنگی آموزشی است. 

موسوی با اشاره به این‌که یکی از اهداف ذاتی هر کتابخانه تبدیل آن به پایگاه اصلی مطالعه برای دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان است، تاکید کرد: تشکیل کلاس‌های مرتبط با زمینه‌های درسی و تحصیلی دانش‌آموزان از جمله کلاس‌های تقویت درسی، کلاس‌های آمادگی آزمون و همچنین برگزاری دوره‌های مشاوره و انتخاب رشته با همکاری موسسات معتبر آموزشی از برنامه‌های اصلی کتابخانه‌ها در طول سال تحصیلی است. 

مدیر فرهنگی هنری منطقه 20 همچنین در ارتباط با برنامه‌های ویژه فصل بهار و تابستان کتابخانه‌های این منطقه به دانش‌آموزان مژده داد: در این ایام برای تمامی دانش‌آموزان، عضویت کتابخانه‌های منطقه 20 با شرایط ویژه فراهم خواهد بود. 

وی افزود: تمامی نوآموزان مهد و پیش‌دبستان مراکز مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 که افزون بر هزار نفرند، می‌توانند به صورت رایگان به عضویت کتابخانه‌های تحت پوشش این مدیریت درآیند. 

موسوی در پایان به تمام اعضای کتابخانه‌های مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 پیشنهاد داد: شهروندان می‌توانند با برخورداری از «عضویت ویژه» این کتابخانه‌ها و با مراجعه به سامانه کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به نشانی www.tehranlibrary.org امکان بهره‌برداری خود را از تمام 80 کتابخانه این سازمان فراهم آورند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها