شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
آرزوهایم را در سینمای ایران ندیدم

مجموعه فیلمنامه‌های «برمی‌گردیم انار بچینیم» و «هشت دقیقه پایانی» نوشته بهروز فرجی، کارگردان سینما و فیلمنامه‌نویس، منتشر شد. فرجی به «ایبنا» گفت که به دلیل نرسیدن به آرزوهایش در سینمای ایران به انتشار این فیلمنامه‌ها در قالب دو کتاب اقدام کرده است.-

فرجی به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: مجموعه «برمی‌گردیم انار بچینیم» شامل چهار فیلمنامه با عناوین «برمی‌گردیم انار بچینیم»، «از آسمان»، «روبان سیاه» و «در پوست نهنگ» است. محتوای این چهار اثر درباره دفاع مقدس است. 

وی افزود: نخستین فیلمنامه این مجموعه درباره زندگی سردار شهید کاظم رستگار، فرمانده لشگر 10 سیدالشهدا (علیه السلام) است. این فیلمنامه در اصل در سال 1387 برای یک قسمت از یک سریال 30 قسمتی تلویزیونی به تهیه‌کنندگی قاسم جعفری، نوشته شد. برنامه بر این بود که این سریال با 30 کارگردان و نویسنده مختلف تهیه شود، که متاسفانه این پروژه تعطیل شد. 

فرجی در ادامه به داستان دیگر فیلمنامه‌های درج شده در این مجموعه اشاره کرد و گفت: فیلمنامه «از آسمان» قصه دیده‌بانی است که با وجود مدت بسیاری از اتمام جنگ هنوز هم به دیده‌بانی خود ادامه می‌دهد. قصه فیلمنامه «در پوست نهنگ» نیز روایتگر جنگ دریایی ایران در خلیج فارس است. «روبان سیاه» نیز قصه یک خبرنگار در جنگ است. این فیلمنامه در دو سال گذشته جایزه قلم طلایی در ادبیات دفاع مقدس را به خود اختصاص داد. 

این فیلمنامه‌نویس همچنین درباره کتاب «هشت دقیقه پایانی» گفت: این مجموعه نیز شامل دو فیلمنامه کوتاه با نام‌های «هشت دقیقه پایانی» و «تا سپیده» است. «هشت دقیقه پایانی» روایتگر دقایق پایانی عمر پربرکت امام هشتم حضرت علی ابن موسی الرضاست. این فیلمنامه را در قبل به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارایه کردم که متاسفانه به دلایلی که هیچگاه به من گفته نشد، مورد موافقت برای تولید قرار نگرفت. 

وی در ادامه درباره چرایی انتشار این فیلمنامه‌ها گفت: این دو مجموعه نخستین کتاب‌های منتشر شده من است. واقعیت این است که چون من در فیلمسازی به آرزوها و ایده‌آل‌هایم نرسیدم، این آثار را در قالب یک کتاب منتشر کردم. پیش‌قراول این جریان نیز بهرام بیضایی است. او نیز فیلمنامه‌هایی را که نتوانست به مرحله تولید برساند، منتشر کرد. 

فرجی در پایان گفت: هم‌اکنون نیز کتاب «فیلمسازی به زبان ساده» را در نوبت نشر، انتشارات نظری دارم. این کتاب حاصل تجربه 30 ساله من در دنیای فیلمسازی ایران است و در آن سعی شده تا تمام مباحث ساخت یک فیلم (چه کوتاه و چه بلند) از جمله فیلمنامه‌نویسی، کارگردانی و چرخه تولید فیلم در ایران، با زبانی ساده شرح و توضیح داده شود. 

مجموعه فیلمنامه‌ «برمی‌گردیم انار بچینیم» با شمارگان هزار نسخه، 192 صفحه و بهای هفت هزار و 600 تومان و همچنین دیگر مجموعه فیلمنامه این نویسنده نیز با عنوان «هشت دقیقه پایانی» در تعداد هزار نسخه، 64 صفحه و بهای سه هزار تومان از سوی انتشارات نظری روانه کتابفروشی‌ها شده‌اند. 

بهروز فرجی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما، مدرک کارشناسی ارشد، ادبیات نمایش از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد. با کارگردانی او تاکنون فیلم‌هایی چون «خط‌ها و سایه‌ها» با بازی فرامرز قریبیان، چنگیز وثوقی، مهشید افشارزاده و فتحعلی اویسی و «یک قدم تا مرگ» اکران شده‌اند. 

رضوی تجربه بازی در سینما را نیز با ایفای نقش در فیلم‌هایی چون «دادستان» به کارگردانی بزرگمهر رفیعا و «آخرین پرواز» به کارگردانی احمدرضا درویش در کارنامه هنری خود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط