دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۹
تجلیل از مقام علمی و معنوی آیت‌الله سید‌محمد خامنه‌ای

آیین گرامیداشت مقام علمی و معنوی آیت‌الله سید‌محمد خامنه‌ای، رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا به‌عنوان یکی از مفاخر فرهنگی کشور، به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور عصر دوشنبه (ششم خرداد‌ماه) در تالار وحدت برگزار شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین گرامیداشت مقام علمی و معنوی آیت‌الله سید‌محمد خامنه‌ای با حضور آیت‌الله سید‌محمد خامنه‌ای، رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، دکتر سید‌محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر محمد‌باقر خرمشاد، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام و‌المسلمین دکتر عبد‌الحسین خسروپناه، رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی‌اکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دکتر کریم زارع، رییس باشگاه پژوهشگران جوان، حجت‌الاسلام و‌المسلمین فیاضی، رییس مجمع عالی حکمت اسلامی، دکتر رضا داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم، دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد فلسفه، حمید‌رضا آیت‌اللهی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسن قرائتی عصر دوشنبه (ششم خرداد‌ماه) در تالار وحدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 

آیت‌الله سید‌محمد خامنه‌ای در این آیین با بیان این‌که «فلسفه حضور بنده در این‌جا برای ابراز تشکر و قدردانی است» عنوان کرد: کاری که در نظام مقدس جمهوری اسلامی رایج شده و بسیار پسندیده است، تجلیل از خدمتگزاران علم، دانش و حکمت در زمان حیاتشان است و من هم برای این‌که این سنت و سیره حسنه را نقض نکرده باشم، برگزاری این آیین را پذیرفتم. 

رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا در ادامه سخنانش اظهار کرد: ملاصدرا در حکمت متعالیه می‌گوید که علم از سنخ اشیا دیگر نیست، علم از سنخ وجود است، علم همان وجود است. انسان وقتی بر علم خود می‌افزاید، بر وجود خود می‌افزاید. با گسترش علم بر سعه وجودتان بیفزایید. 

وی با بیان این‌که حیات همان وجود است، افزود: حیات به معنای وجود است و اگر وجود حیات و علم باشد، پس علم همان حیات است. علم به دانشمند حیات می‌دهد. 

آیت‌الله سید‌محمد خامنه‌ای، از مفاخر فرهنگی کشور رابطه بین فرد و اجتماع را یک رابطه حقیقی دانست و یادآور شد: جامعه از خود وجود و هویت دارد. علم همان‌طور که به افراد جامعه حیات می‌دهد، به جامعه هم حیات می‌بخشد. جامعه‌ای که در آن علم نباشد، مرده است. 

وی در ادامه عنوان کرد: علم درجاتی دارد که درجه پایین آن مربوط به ماده و درجه اعلای آن علوم انسانی است که به انسان مربوط می‌شود. حکمت و فلسفه به معنای درست آن مادر و روح علوم است. در جامعه‌ای که فلسفه، حکمت وعلوم انسانی وجود داشته باشند و توسعه یابند، این جامعه حیات و زندگانی با‌ عظمتی دارد. 

رییس بنیاد حکمت اسلامی صدرا در پایان بیان کرد: باید برای انقلاب اسلامی و نظامی که داریم، خدا را شکر کنیم. سزاوار است که چرخ‌های مملکت بچرخد. برای این‌که حکمت و فلسفه در این جامعه رشد کند، ثمر دهد و سایه بیفکند. 

در این مراسم همچنین از دو عنوان کتاب اندیشه‌نامه آیت‌الله سید‌محمد خامنه‌ای، به کوشش سید‌عبد‌المجید میردامادی رونمایی شد.

آیین گرامیداشت مقام علمی و معنوی آیت‌الله سید‌محمد خامنه‌ای از ساعت 17 تا 20 عصر امروز دوشنبه (ششم خرداد‌ماه) در تالار وحدت واقع در خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار برگزار شد. 

گزارش تکمیلی متعاقبا ارسال خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط