دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
روایت قیام‌های سیاسی و مذهبی از ابومسلم تا بختیار کتاب شد

«نگاهی کوتاه به قیام‌های سیاسی و مذهبی در ایران» نوشته عباس قدیانی منتشر شد. این کتاب وقایع سیاسی و مذهبی از دوران عباسیان تا انقلاب اسلامی را بررسی می‌کند.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ‌کتاب «نگاهی کوتاه به قیام‌های سیاسی و مذهبی در ایران» به رویدادهای سیاسی و مذهبی دوران عباسیان پرداخته و با توصیف دقیق تاریخ سیاسی و اجتماعی سال‌های 132 تا 656 هجری قمری را بررسی کرده است. 

مطالب کتاب دربردارنده 88 نام شامل شخصیت‌های تاریخی و وقایعی است که به واسطه دخالت آن‌ها در امور سیاسی و مذهبی کشور رخ داده و سیر این حوادث را از قیام ابومسلم خراسانی تا زمان وقوع انقلاب 57 بررسی می‌کند.

ابومسلم خراسانی، به آفرید، اسحاق ترک، بابک خرمدین، ستار‌خان و باقر‌خان، میرزا کوچک‌خان جنگلی، محمدتقی‌خان پسیان، ابوالقاسم لاهوتی و آیت‌الله کاشانی از شخصیت‌های مهمی هستند که اهمیت شیوه تفکر و عملکرد آن‌ها همراه با جزییات دقیق‌تر در این کتاب آمده است. 

بررسی وقایعی مانند هجوم مغول، نهضت سربداران، جنبش تنباکو‌، انقلاب مشروطه، تدوین قانون اساسی، انقلاب اکتبر، قیام میرزا کوچک‌خان، کودتای سرخ، کاپیتولاسیون، تبعید امام‌خمینی(ره)، نخست وزیری هویدا و روی کار آمدن دولت بختیار نمونه‌هایی از رویدادهای مهمی هستند که نویسنده به توصیف آن‌ها پرداخته و با مراجعه به تاریخ‌ بیهقی و برخی اسناد و نامه‌های تاریخی آن‌ها را به تصویر کشیده است. 

در بخشی از کتاب آمده است: «علی‌رغم شهرت ابومسلم در تاریخ که از او شخصیتی اساطیری ساخته است، نژاد، اصل و نسب، محل تولد و به طور کلی همه اطلاعات مربوط به زندگی وی پیش از پیوستن به دعوت عباسی در پرده‌ای از ابهام قرار دارد. شخصیت ابو‌مسلم از سویی مورد بغض و عداوت مورخان طرفدار نظام عباسی و از جانب دیگر، مورد تحریف افسانه‌ها، روایات حماسی و فرهنگ ایرانیان واقع گشته است.»

در بخشی از پیشگفتار کتاب آمده‌ است:‌ «دوران تاریخ پیش از اسلام دوران پرشکوه تاریخ ایران و یادآور قدرت جهانی ایرانیان به عنوان یک قدرت بزرگ بین‌المللی می‌باشد. پس از استقرار دین اسلام در سرزمین ایران که در نتیجه پیروزی اعراب مسلمان بر ساسانیان و فتح ایران توسط آن‌ها روی داد، تحولات بسیاری در عرصه‌های اجتماعی، مذهبی و سیاسی ایران به وجود آمد.»  

چاپ نخست کتاب «نگاهی کوتاه به قیام‌های سیاسی و مذهبی در ایران» در 168 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 6 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات یادداشت منتشر شده‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط