سه‌شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴
کتابخانه دیجیتال ملک گنیجینه‌ای برای محققان آثار نفیس

علی صداقت بین، سرپرست بخش فناوری اطلاعات موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک گفت: کتابخانه دیجیتال این موسسه با چهار هزار نسخه خطی،دو هزار چاپ سنگی و سربی، هزار و 370 مجله، 450 روزنامه، 35 سند و 60 نقشه در اختیار محققان قرار دارد.-

صداقت بین در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، عنوان کرد: چهار هزار نسخه اسکن شده با قابلیت جستجوی شناسنامه، عنوان نسخه خطی، پدیدآورنده و زمان کتابت در سایت دیجیتال موسسه و کتابخانه ملی ملک درج شده است.

وی عنوان کرد: محدودیتی برای ارایه محتوای آثار در این سایت نیست اما محققان و پژوهشگران برای استفاده بیشتر می‌توانند با حضور در موسسه از اصل نسخه و یا تصویر کامل دیجیتال‌سازی آن استفاده کنند.

صداقت بین با بیان این‌که در سال 1389 بر اساس سند راهبردی فناوری اطلاعاتی ایران که برای کتابخانه تهیه شد، شروع به دیجیتال‌سازی منابع موسسه کتابخانه وموزه ملی ملک کردیم، اظهار کرد: این موسسه از سال 1389 شروع به دیجیتال سازی منابع خود به عنوان یکی از شش گنجینه نسخ خطی ایران کرد.

وی افزود: کتابخانه دیجیتال موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی www.malekdlib.org  در سال 1390 با داشتن هزار و 950 جلد کتاب راه‌اندازی شد و بیش از چهار هزار نسخه خطی، چاپ سنگی و سربی، نسخ لاتین و نشریات در این کتابخانه بارگذاری شد.

صداقت‌بین با بیان این‌که موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با داشتن 19 هزار نسخه خطی، 34 هزار چاپ سنگی، 548 نشریه اداری و 70 هزار کتاب چاپی از گنجینه‌‌‌های ارزشمند کتابخانه‌ای در ایران است، اظهار کرد: در صدد هستیم این منابع موجود را به طور کامل دیجیتال‌سازی کنیم.

وی با اشاره به پیوستن کتابخانه دیجیتال ملک به کنسرسیوم محتوای ملی گفت: کنسرسیوم محتوای ملی با تجمیع کتابخانه‌های دیجیتال کشور مجموعه‌ای ارزشمند از منابع دیجیتال را فراهم کرده و مخاطبان در داخل و خارج از کشور می‌توانند از این منابع استفاده کنند.

سرپرست بخش فناوری اطلاعات موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک درباره مخاطبان و اولویت‌های موضوعی بخش دیجیتالی این موسسه گفت: این کتابخانه با اهمیت دادن به دیجیتال‌سازی منابع در بخش کتاب‌های هنر‌های اسلامی تلاش می‌کند آرشیو کاملی از این منابع را فراهم کند. دیجیتال‌سازی منابعی که ارزش هنری و اسلامی دارند دارای اولویت سرمایه‌گذاری در بخش اسکن هستند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس زرونده ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
    روزنامه ملک چاپ یزد سال 44 مورد نیاز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط