چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸
«اسلام‌هراسی در غرب» مکتوب شد

کتاب «اسلام‌هراسی در غرب: جنگ سرد جدید فرهنگی علیه مسلمانان در آمریکا و انگلیس» نوشته دکتر محمدرضا دهشیری با تبیین بنیادها و نهادهای دخیل در تشدید اسلام‌هراسی در آمریکا و بریتانیا از سوی موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی‌ الهدی منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی، واژه «اسلام‌هراسی» در سال 1997 به دنبال تبلیغات پرحجم رسانه‌های غربی برای پیوند دادن اسلام‌گرایی با خشونت و ترور استفاده شد و حادثه 11 سپتامبر، این اصطلاح را پررنگ‌تر کرد. اسلام‌هراسی به مجموعه‌ای از باورها و انگاره‌ها اشاره دارد که مسلمانان را واپس‌گرا، اهریمنی و خطرناک ترسیم می‌کند و این امر، در برخوردهای تبعیض‌آمیز با مسلمانان در برخی کشورها به صورت عملی بروز کرده است.

دکتر «محمدرضا دهشیری» در کتاب «اسلام‌هراسی در غرب: جنگ سرد جدید فرهنگی علیه مسلمانان در آمریکا و انگلیس» توجه محققان و پژوهشگران را به سوی فضای نوین جنگ سرد فرهنگی در جهان و اهمیت مساله اسلام‌هراسی در غرب و تاثیرات منفی آن بر مسلمانان جلب کرده است. 

وی در این اثر به تبیین بنیادها و نهادهای دخیل در تشدید اسلام‌هراسی در آمریکا و بریتانیا پرداخته و ساز و کارها، ابزار ارایه تصویر نادرست از اسلام آن‌ها بر افکار عمومی و نهادهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی غرب را بررسی کرده است. 

فصل‌بندی کتاب «اسلام‌هراسی در غرب: جنگ سرد جدید فرهنگی علیه مسلمانان در آمریکا و انگلیس» به شیوه‌ای تازه و به دو «بهره» تقسیم شده است. بهره نخست، شامل شش فصل است و مباحثی مانند بررسی دلایل و اهداف موج اسلام‌هراسی در آمریکا، بازخوانی حامیان مالی اسلام‌هراسی و رسانه‌های حامی آن، در این کتاب دیده می‌شود.

بهره دوم از کتاب «اسلام‌هراسی در غرب» در پنج فصل به تبیین سیاست‌های مبارزه با خرابکاری در انگلستان و مرکز انسجام حامیان مالی آن‌ها و همچنین به معرفی مرکز تبادلات سیاسی و نقش آن در ایجاد محدودیت‌های حقوق شهروندی علیه مسلمانان در انگلستان می‌پردازد.

صفحه 113 این کتاب به معرفی «مرکز آزادی‌های دیوید هارویتس» به عنوان یکی از این حامیان اختصاص دارد. در این صفحه آمده است: «مرکز آزادی‌های دیوید هارویتس، بازیگر کلیدی است که بودجه مالی هنگفت در تقویت تهدیدهای ضداسلامی و مسلمانان افراطی در آمریکا فعالیت می‌کند. مرکز آزادی‌های هارویتس از دید خود تلاش می‌کند با اقدامات گروه‌های چپ افراطی و متحدان مسلمان آن! در تخریب ارزش‌های آمریکایی و خلع سلاح این کشور، رویارویی کند و به گونه‌ای این شعار خود را، جنگیدن با آن‌ها در دوره ترور و وحشت قرار داده که در فاصله سال‌های 2002 تا 2009، این مرکز به دلیل اقدام مزبور 36 میلیون دلار درآمد داشته است.»

کتاب «اسلام‌هراسی در غرب: جنگ سرد جدید فرهنگی علیه مسلمانان در آمریکا و انگلیس» با شمارگان یک هزار نسخه، در 261 صفحه و به بهای 100 هزار ریال با همکاری مرکز مطالعات فرهنگی ـ بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و از سوی موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط