یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۳
روایت در شعر نو ایرانی تحلیل شد

کتاب «روایتی تازه بر لوح کهن» با عنوان فرعی «تحلیل روایت در شعر نو ایران» با پژوهش و نگارش فرزاد کریمی منتشر شد. این اثر در غرفه انتشارات قطره عرضه می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «روایتی تازه بر لوح کهن» حاوی دو بخش «تحلیل نظری» و «نقد عملی». تحلیل نظری پنج فصل دارد که نام آن‌ها به ترتیب عبارتست از «تحلیل عملکرد روایی نشانه‌ها»، «تحلیل نقش رمزگان در روایت‌مندی متن»، «کارکرد شناسی روایی زبان، در متن شعری»، «زبان‌شناسی تصویر در شعر نو ایران» و «زبان‌شناسی شخصیت پردازی و نقش آن در تحلیل روایی متن». 

بخش دوم این کتاب چهار فصل دارد: «روایت‌شناسی اشعار نیما یوشیج»، «سبک‌شناسی روایت در شعر اخوان ثالث»، «بررسی انتقادی شعر حجم؛ بر مبنای روایت‌شناسی اشعار یدالله رویایی» و «تحلیل روایت در شعر احمد شاملو.» 

نویسنده در فصل سوم از بخش دوم این کتاب به بررسی انتقادی شعر حجم می‌پردازد. شعر حجم امروزه طرفداران بسیاری دارد و البته بسیاری از شعرای جوان نیز پیرو این نحله ادبی هستند. 

در لیست منابع و مآخذ کتاب 155 عنوان در حوزه‌های «نقد ادبی» و مجموعه شعر شاعران معاصر به چشم می‌خورد. «از زبان‌شناسی به ادبیات» کوروش صفوی، «تاریخ تحلیلی شعر نو» شمس لنگرودی، «بینامتنیت» گراهام آلن، «نشانه شناسی» اومبرتو اکو» و «اسطوره و معنا» کلود لوی استروس» نام برخی از این منابع است. 

«روایتی تازه بر لوح کهن» نوشته فرزاد کریمی، با شمارگان هزار نسخه، 415 صفحه و بهای 15 هزار تومان از سوی نشر قطره روانه کتابفروشی‌ها شده است. نظارت علمی این کتاب بر عهده شهرام اقبال‌زاده بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط