شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶
«کافکا: به سوی ادبیات اقلیت» به نمایشگاه رسید

کتاب «کافکا: به سوی ادبیات اقلیت» اثر مشترک ژیل دلوز و فیلیکس گتاری با ترجمه حسین نمکین منتشر شد. فصل سوم این کتاب با نام «ادبیات اقلیت چیست؟» یکی از مشهورترین مقاله‌ها در دنیای فلسفه و نقد ادبی است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نویسندگان این کتاب دو فیلسوف معروف و مشهور معاصر «ژیل دلوز» و «فلیکس گتاری» هستند. این کتاب 9 فصل دارد که به ترتیب عبارتند از «محتوا و بیان»، «ادیپ اغراق شده»، «ادبیات اقلیت چیست؟»، «مولفه‌های بیان»، «درون ماندگاری و میل»، «تکثیر سری»، «بلوک‌ها، سری‌ها، شدت‌ها» و «آرایش چیست؟». 

مهم‌ترین و مشهورترین بخش این کتاب فصل سوم آن، یعنی «ادبیات اقلیت چیست؟» است. بسیاری از مخاطبان جدی فلسفه و ادبیات کتاب «کافکا: به سوی ادبیات اقلیت» را با این فصل می‌شناسند. نویسندگان بسیاری از نقدها و تحلیل‌های ادبی پس از انتشار این کتاب، ضمن شرح و تحلیل موضوع «ادبیات اقلیت» در نوشتارها و مقاله‌های خود، به این فصل ارجاعات بسیاری داده‌اند. 

در بخشی از مقدمه مترجم بر این کتاب می‌خوانیم: «گتاری و دلوز می‌گویند، کسی که تا به حال موقع خواندن کافکا به صدای بلند نخندیده است، هنوز کافکا را نخوانده است، اما چه‌طور چنین چیزی ممکن است! دلوز همیشه در پاسخ به این سوال، انگشت اشاره‌اش را به سمت نیچه گرفته است. نیچه‌ی فیلسوف نیروها، نیچه‌ی زایش تراژدی، نیچه‌ی فراسوی نیک و بد و در آخر نیچه‌ی شطحیات.» 

دلوز و گتاری با همفکری همدیگر سه کتاب نیز با نام‌های «هزار فلات»، «فلسفه چيست» و «ضد ادیپ» نوشته و منتشر کرده‌اند. 

«کافکا: به سوی ادبیات اقلیت» نوشته ژیل دلوز و فلیکس گتاری و ترجمه حسین نمکین، با شمارگان هزار و 100 نسخه، 195 صفحه و بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات بیدگل منتشر شده و در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است. 

این کتاب همچنین در فروردین امسال (1392) با عنوان «کافکا: به سوی ادبیات خرد» با ترجمه مشترک رضا سیروان و نسترن گوران از سوی نشر رخدادنو منتشر شده است. 

ژِیل دلوز زاده 1995 – 1925 فیلسوف فرانسوی یکی از مشهورترین متفکران معاصر است. از جمله آثار و کتاب‌های ترجمه شده این متفکر بزرگ پسامدرن می‌توان به «فوکو»، «فلسفه نقادی كانت: نظريه قوا»، «فرانسیس بیکن، منطق احساس»، «میانجی‌ها»، «نیچه و فلسفه»، «ادراک، زمان و سینما» و «نام‌های تاريخ و نه نام پدر: سمينارهای ضد‌اديپ و هزار فلات» اشاره کرد. 

«فضاهای جدید آزادی، خطوط جدید اتحاد» مشترک با آنتونیو نگری، «فلسفه چیست» مشترک با دلوز، نام دو کتاب منتشر شده از فلیکس گتاری در ایران است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط