چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳
«عمو سیبیلو»ی محمدرضا شمس به نمایشگاه کتاب می‌رود

محمدرضا شمس، نویسنده کودک و نوجوان از انتشار تازه‌ترین کتابش با نام «عمو سیبیلو» همراه با دیگر آثار جدیدش در نمایشگاه کتاب خبر داد.-

شمس به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: چندین کتاب برای نمایشگاه کتاب نوشته‌ام که تاکنون حضور دو مجموعه در نمایشگاه قطعی شده است. نخستین مجموعه «یک اسم و چند قصه» نام دارد که مجموعه‌ای 15 جلدی است. تاکنون پنج جلد از این مجموعه به بازار کتاب آمده و قرار است پنج مجلد دیگر آن نیز به نمایشگاه برسد. کتاب‌های نخست این مجموعه تاکنون دو جایزه شهید غنی‌پور و جایزه کتاب فصل را از آن خود کرده‌اند.

وی افزود: این مجموعه به دست چندین نویسنده، نوشته شده است. به این نحو که هر نویسنده درباره یک اسم چندین داستان نوشته و مجموع این داستان‌ها در کتاب‌ها منتشر شده است. «درخت»، «مداد»، «گاو» «سنگ» و «بزغاله» برخی از سوژه‌های داستا‌ن‌های این مجموعه‌اند که در کتاب‌هایی با همین نام منتشر شده‌اند. نشر چکه ناشر این مجموعه است.

شمس اظهار کرد: «قصه‌های الکی پلکی» مجموعه‌‌‌ دیگری است که در آن علاوه بر من نویسندگانی همچون شکوه قاسم‌نیا، لاله جعفری، ناصر کشاورز و نویسندگان دیگر فعالیت دارند. این مجموعه بر اساس تخیلات ناب نویسندگان به وجود آمده و داستان‌های آن کاملا سوررئال هستند. داستان‌های این مجموعه در عین حال که خط ماجرایی دارند، هیچ محدودیتی در تخیل آن‌ها وجود نداشته است. تاکنون  سه کتاب از این مجموعه به دست نشر پیدایش منتشر شده است و در نمایشگاه عرضه می‌شوند.

این نویسنده درباره «عمو سیبیلو» ادامه داد: این کتاب ماجرای آسیابانی را روایت می‌کند که سیبیل بلندی دارد و خیلی برای آن اهمیت قایل است. این کتاب در حوزه کودک است که قرار است در نمایشگاه عرضه شود، اما تاکنون خبری از انتشار آن به من نرسیده. ناشر این کتاب نیز انتشارات پیدایش است.

شمس گفت: کتابی دیگری نیز در همکاری با نشر پیدایش با عنوان «پیازی که گرمش» نوشته‌ام که احتمال دارد به نمایشگاه برسد. این کتاب درباره پیازی است که گرمش می‌شود و وقتی به حیواناتی که دوستش هستند می‌گوید که گرمش است، آن‌ها به پیاز پیشنهاد می‌دهند که لباس‌هایش را در بیاورد. پیاز هر بار یک لایه از پوست خود را در می‌آورد تا سرانجام پیازچه می‌شود.

وی درباره آثار دیگرش که قرار است از انتشارات کانون به نمایشگاه بیاید گفت: قصه‌های «سر و ته» عنوان مجموعه‌ای با 14 داستان کوتاه برای کودکان است که داستان‌هایی با نام‌های آشنایی همچون «خاله سوسکه» و یا «لوبیای سحرآمیز»، در آن وجود دارند. عنوان‌های برخی از داستان‌های این مجموعه‌ بسیار معروفند، اما با داستان‌های اصلی بسیار تفاوت دارند. «ضحاک و کاوه آهنگر» عنوان رمانی دیگر است که آن را در مجموعه قصه‌های شاهنامه کانون نوشتم، اما در حال حاضر نمی‌دانم که در چه مرحله‌ای از انتشار قرار دارد.

این نویسنده افزود: جلد اول رمان «عمه گیلاس» که در راستای طرح رمان نوجوان امروز، در حال نگارش آن بودم به پایان رسید و جلد دوم آن را آغاز کردم. این رمان درباره پسری است که هر چیزی را که در واقعیت می‌بیند، در ذهن خود به صورت خیالی ترسیم می‌کند. داستان‌هایی که او در ذهن خود ایجاد می‌کند به همراه داستان اصلی و واقعی این کتاب، با دو روایت جلو می‌رود. این رمان‌ها قرار است در آینده منتشر شوند و به نمایشگاه نمی‌رسند.

شمس اظهار کرد: اثر دیگری نیز دارم که هم اکنون آن‌ را به نشر شهر سپرده‌ام. «اتوبوس دریا» عنوان اثری است که درباره یک لاکپشت و ماهی است. لاکپشت و ماهی در دریایی کثیف زندگی می‌کنند و همین مساله زندگی را برای آن‌ها مشکل کرده است. برای همین اتوبوسی می‌آورند و دریا را در آن می‌ریزند تا آن را تمیز کنند و بازگردانند.

محمدرضا شمس متولد تهران است. وی سال اول هنرستان، با گروه تئاتر مرکز رفاه خانواده نازی‌آباد آشنا شد. در این گروه با بازیگرانی مانند پرویز پرستویی همکاری کرد. پیامد این همکاری، بازی در نمایش های «خانه بارانی»، «چشم در برابر چشم» و «شب» بود. او در کنار بازیگری، هم شعر می‌گفت و هم نمایشنامه می‌نوشت. 

شمس پس از انقلاب اسلامی، همکاری خود با نشریه «کیهان بچه‌ها» را آغاز کرد. نخستین شعر او به نام «نیلوفر من» در سال‌های نخست انقلاب به چاپ رسید. سپس به نوشتن داستان پرداخت. محمدرضا شمس بعدها با مجله های رشد نوآموز، کودک و دانش آموز، سروش کودک و نوجوان، باران ،سلام بچه‌ها،  پوپکو گلک همکاری کرد.
 
نخستین کتاب این نویسنده با عنوان «اگر این چوب مال من بود»، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسید. بعدها با انتشارات سروش، امیرکبیر، مدرسه، قدیانی، پیدایش، افق، محراب قلم، به نشر، حنانه، شباویز، و رویش همکاری داشت. حاصل این همکاری، چاپ بیش از 30 عنوان کتاب است. 

از آثار او می‌توان به «خورشيد مال كيه؟»، «كلوچه خانم»، «دختره خل و چل»، «دزدى كه پروانه شد» و «صبحانه‌ى خيال» اشاره کرد. 

شمس تاکنون جوایزه همچون، لوح تقدير كتاب سال كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان، كتاب سال سلام، قصه‌ سال مجله‌ سروش كودک، لوح زرين جشنواره مطبوعات كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان،‌ جشنواره مطبوعات، كتاب سال شوراى كتاب كودک و ديپلم افتخار از IBBY،  انجمن فرهنگي را از آن خود کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط